Om meg

codlingweb-3430

Hei, velkommen til Trines Treningsglede! 

Jeg heter Trine Bækkevar Semb, er 43 år og jobber som trener og influencer.

Etter mange år i VG – med mange arbeidsår i VGs Vektklubb.no og markedsavdeling, startet jeg opp denne treningsbloggen 7.april i 2016 med stort engasjement.

Jeg la grunnlaget for det som i dag er Trines Treningsglede online styrketrening. Et av Norges få online helårs treningskonsepter basert på LIVESENDINGER og personlig oppfølging. Et meget spennende konsept – som alle i Norge og dermed alle følgerene mine kan være med på, som vokser og som jeg driver alene og satser på.

Treningshelg om høsten ser også ut til å bli en årlig happening Trines Treningsglede vil arrangere på fjellet. Utetrening i marka er også et tilbud, både jogge-, gå- og motbakkegrupper, til de som bor i området her jeg bor; Bærum/Oslo vest.

Treningsbakgrunn

Trening er både interesse- og fagfelt, og jeg har jobbet med trening både i SATS, i VG og i Trines Treningsglede.

Jeg er vokst opp i en aktiv familie og i et aktivt miljø i Asker – som har gitt meg både treningsglede og iver for fysisk aktivitet og trening. Gruppetimer med utfordrende koreografi, turer/joggeturer/fjellturer, sykling og langrenn, er mine favoritter.

Nær familie, venner og marka, har jeg bosatt meg i Bærum sammen med mannen min Frode, som er like glad i aktivitet som meg, og våre sønner Magnus (7) og Didrik (5).

Å sette meg mål for treningen, gir meg motivasjon, og jeg trener helst systematisk – uten at det går på bekostning av trivsel. Ja, trening skal gi gode opplevelser OG effekt – der er jeg beinhard!

Faglig bakgrunn

For en del år siden bygget jeg på min 5 årige psykologi- og pedagogikkutdannelse fra Universitetet i Oslo med Fitness-utdanning ved Norges Idrettshøgskole. I SATS har jeg vært personlig trener og gruppetrener, og jeg har drevet med treningsveiledning og levert helsejournalistikk over nett gjennom VG og i Vektklubb.no som jeg var med å bygge opp og jobbet i nesten 9 år.

I april 2016 var tiden inne for å bruke min erfaring, kunnskap og treningsglede til å inspirere og hjelpe mine følgere til å komme i bedre form og få gode og varige treningsvaner. Her på bloggen finner du først og fremst treningsprogram, øvelser og alle slags tips omkring styrke- og kondisjonstrening. Jeg gir også livsstils- og motivasjonsråd.

Blogger med et brennende ønske om å inspirere til trening til tross for motstand

Som en liten del av bloggen, skulle jeg dele mitt eget prosjekt for å komme i form igjen og tilbake til trivselsvekten etter to tette svangerskap og mye sykdom i 2016. For første gang i mitt voksne liv skulle jeg «i gang å trene» og «bygge opp formen» fra scratch. I stedet har jeg ufrivillig måtte dele et liv med vedvarende kronisk sykdom i øvre luftveier og såkalt «jo jo» trening. Jeg har vært minst like mye syk, redusert og ufrivillig inaktiv i disse tre årene som treningsblogger som jeg har vært frisk og trenbar. Det har vært umulig med fremgang og formoppbygging over lengre tid, og helsen har kommet først. Målet gikk fra å skulle komme i knallform igjen til å bli frisk.

Først tenkte jeg det var krise, med tanke på tidspunktet for lansering av treningsblogg. Trenger jeg vikar, tenkte jeg, og visste ikke om jeg skulle le eller grine. Men etter hvert tenkte jeg heller at det blir nyttig og spennende å ta dere med på ferden der jeg har måttet ta meg frem blant hindringer, utfordringer og motbakker, og måtte reise meg igjen og igjen på trening.

I januar 2020 er jeg fortsatt ikke kvitt de kroniske problemene, men det går fremover helsemessig. Formen er selvsagt laber etter denne historien, men vekten fikk jeg ned 10 kilo i høst  som er meget positivt for helsen, også mentalt. Når det er umulig med forbedring formmessig, hjelper det med fremskritt ellers.

Mitt viktige budskap

Et budskap jeg ønsket og planla å få frem var at trening gir mye glede, både før, under og mellom øktene. Det handler OM HVORDAN du gjør det! Med Trines Trenigsglede ønsket jeg også å representere en pause fra kroppspresset, ved å være en normal, påkledd treningsentusiast som formidler hvordan det føles å trene og være i fysisk god (og dårlig) form snarere enn å vise hvordan det ser ut for andre.

Et uventet, men viktig budskap har blitt å vise at det uansett ikke er noen grunn til å gi seg til tross for motbakker og motstand, og at det handler om å tilpasse forventninger, mål, trening og livsstil generelt.

Det blir helt ellevilt å komme i form igjen etter denne store, lange nedturen. Noe å glede seg til!

Håper du henger med!

Kanskje mitt motto for trening kan smitte over på deg? Fortsatt etter å ha født og fått to barn ganske tett, i 2012 og 2014, og vært unormalt mye syk i snart fem år, gjelder følgende:

Trening er en fast del av livet, uansett hvilken fase jeg er i.

Det handler aldri OM jeg skal trene, men OM HVORDAN.

Håpet er å få respons fra dere følgere underveis – og dialog! Jeg er nysgjerrig på fin trening, og er åpen for alle spørsmål og innspill av det konstruktive slaget. Og skal svare så mye jeg kan, og gjerne åpent hvis det passer seg, så det kan komme alle til gode. Så legg igjen kommentarer eller send en mail!

Jeg hører gjerne fra deg!

Hilsen Trine

Litt mer om min arbeidserfaring i VGs Vektklubb.no, for deg som er interessert:

I VGs Vektklubb.no, hvor jeg jobbet fulltid i ni år, var rollen min blant annet å svare på spørsmål fra medlemmene som trengte hjelp til å endre livsstil, samt å gi treningsfaglige råd.

Jeg bidro i oppbyggingen av innholdet i tjenesten. Mitt hjertebarn er treningsbasen jeg produserte – bestående av over 100 styrkeøvelser – illustrert med bilder og veiledning.

Som journalist skrev jeg saker på VG nett, i avisen og i Vektklubb.no, om trening, helse og vekt. Jeg skrev fast treningsspalte og formidlet medlemmenes egne suksesshistorier. Sammen med Trine Hattestad og Anne Mette Rustaden drev jeg treningsblogg.

Jeg hadde mye med Vektklubb.no-medlemmene å gjøre og kom nært på de som ønsket hjelp til å gå ned i vekt og komme i form på en sunn og naturlig måte. Jeg ble også kjent med mer kompliserte problemstillinger som kan knytte seg til livsstil og vekt, som for eksempel manglende vektreduksjon og hvordan ulike sykdommer påvirker trening og slanking.

Jeg fikk god trening i å si at «dessverre, dette er ikke mitt fagfelt, det kan jeg ikke svare på». Og så henviste jeg til relevante fagpersoner i stedet. Jeg har sterk integritet, også faglig.