Lite trening har vært deilig det også

En bevisst pause fra høyt aktivitetsnivå i denne friske perioden har betydd mer ro, restitusjon og hvile enn vanlig.

Mindre radius og distanse for kropp og sinn. Ingen lange eller høyintensive treningsøkter. Lavt volum av utholdenhetstrening ukentlig og over tid. God balanse mellom styrketrening, hviledager, daglig lett bevegelse, energiinntak og bra næring. Nok timer med søvn og god søvnkvalitet.

Treningsgleden har vært midlertidig nedprioritert. Valget er tatt av helsemessige grunner for å bidra til å senke inflammasjonen i kroppen. Men, mye mindre trening har ikke bare vært nødvendig – men faktisk opplevdes ganske deilig og mindre «stress».

Mindre innhold på agendaen og i treningsplanen får ned stress og anspenthet i hverdagen. Det er ikke bare massasje, meditasjon, yoga, varme bad eller avslappende musikk som senker skuldrene. EN eller flere korte pauser om dagen der du bare slapper av, kan gi like mye velvære.

Flere ting tyder på at valget om mindre trening har vært rett for meg nå, for jeg opplever godt overskudd, samler motivasjon, har god konsentrasjon og føler på entusiasme både på trening (styrke) og utenom.

Ellers:

  • God fremgang på styrke.
  • Mye mindre såre, betente, stive og svekkede muskler.
  • Mindre sårbarhet for å bli ordentlig syk.

Å ta det veldig med ro noen måneder har føltes overraskende bra, men uten daglige bevegelse og skikkelig styrketrening er jeg usikker på hvor positiv følelsen hadde vært. Vi snakker jo ikke full inaktivitet her akkurat..

Kroppen restitueres og repareres med endrede matvaner og mindre trening, og det føles som jeg lar kropp og sinn ta seg inn igjen. Jeg har også lest at skadete celler og muskelfibre repareres, energilagrene fylles opp og hormonnivåene normaliseres.

Jeg føler at normale kroppsfunksjoner er på retur, og det samme er treningen gradvis fremover. Heldigvis!

For når alt er som det skal, trener jeg styrke, kondisjon og bevegelighet.

Det er riktig for meg, og oss mennesker ♥

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *