12 uker med styrketrening

Nå har jeg trent regelmessig styrke to ganger i uken i 12 uker, og det er verdt å stoppe opp og registrere resultater av innsatsen.

MUSKELVEKST: Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye muskler man kan bygge i løpet av en viss perioden, for vi mennesker responderer ulik på samme trening. Evnen til å pushe seg, teknikk, kosthold og restitusjon vil også spille inn. Og er det lenge siden sist og man starter forsiktig og lett slik jeg har gjort er det klar fremgang på det nevrosystemiske planet i denne fasen. Noe muskelvekst har jeg nok også hatt, men personlig  er jeg uansett mer opptatt av om jeg klarer å løfte stadig tyngre vekter og mestre stadig tyngre øvelser, samt å føle meg sterkere og rakere. Og det er nettopp den opplevelsen jeg har nå, både når jeg trener og utenom. Jeg føler meg litt sterkere og over grunnlagsfasen (igjen 😀).

Og ikke minst – det er nå det begynner å bli gøy!

De 12 første ukene handler det dessuten om å komme i gang og re-etablere rutiner.  Et viktig fokus er gjennomføring, gjennomføring, gjennomføring. Det er først nå det er verdt å lete etter de første resultatene og effekt, og da kan man gjerne kjenne etter, registrere og evaluere.

Fremover nå vet jeg det blir både lettere og morsommere å gå på trening for å trene styrke. Trening generelt er lettere når men er i litt bedre form. Og det er lettere å trene styrke når man er blitt litt sterkere (og lettere).

Ny styrkeperiode – bli med

Så nå er en viktig innsats nedlagt og fullført og jeg startet en ny fase ved kick-starten på tirsdag med nye og gamle online styrkemedlemmer. For de som vil går vi sammen for 15 styrkeøkter innen 1.desember. Gleder meg. Alle som vil er velkommen med. Meld deg inn her om du ikke er medlem ennå. Så jakter vi resultatene sammen, uansett utgangspunkt, og går advent sterkere i møte.

Klar for vintertrening?

Dagene blir mørkere og kaldere, treningsdropp aktualiserer seg til tross for vakre omgivelser i dagslys, fredag var det første vinterdag og onsdag skrev jeg noen motiverende ord til alle dere som kvier dere for vintertrening og som begynner å miste motivasjon for å komme dere ut allerede.

Dersom du bor i området Bærum/Oslo vest er du velkommen med i en av mine motbakkegrupper og få drahjelp hver tirsdag. Jeg har noen ledige plasser både kl 18 og kl 19 fra Midtstuen. Oppstart 25.okt. Ta kontakt snarest: trine@trinestreningsglede.no. Kan du ikke på tirsdager eller bor andre steder i landet, kan du følge ett av mine flotte 8 ukers kondisjonsprogram der du er. Les mer om programmene og meld deg på HER. 

Status #100dagermedTrine

Hvordan går dette for deg etter 75 dager? Er du med (fortsatt)? Vi er i mål 8.november og er 3/4 på vei. For min del går gjennomføringen bra, og det føles som jeg legger om livsstilen i mer helsebringende retning for evig tid. Du kan lese om resultatene/endringene mine så lang; fysisk, medisinsk, kognitivt, psykisk og vanemessig.

Ukens trening

Kostholdsendringene er ikke de eneste helsebringende tiltakene jeg gjennomfører trofast i disse 100 dagene. Kondisjonsmessig holder jeg meg også til planen; langturer og harde økter er noen jeg kutter ut denne periode mens turer og rolig aktivitet holder meg gående. Alt med mål om å senke inflammasjonen i kroppen. Styrketreningen er jeg veldig motivert for, og resten bruker jeg null tid og tanker på. Jeg bare går, tar aktive valg og sørger for bevegelse daglig. Ellers har jeg noen øvelser fra kiropraktoren som jeg jobber med for å hjelpe foten/føttene på rett kjøl.

Helgens NIH-convention

I helgen var jeg tilbake på kjære Norges Idrettshøgskole hvor jeg studerte, og det var deilig med påfyll faglig, gjensyn med forelesere, instruktører og kjente fjes. Som jeg skrev i går:

Kort oppsummert etter dagen på NIH AKTIV CONVENTION på Idrettshøgskolen:

Det viktigst er å prøve og bidra til at dere beveger dere ofte og mer, på en måte som gir dere gode følelser. HVORDAN dere gjør det er ikke så farlig.

Ut over dette betyr en dag som i dag, på foredrag med kunnskapstunge formidlere og i møte med kvinner i treningsbransjen, at jeg får påminnelser, bekreftelser og trygghet på hvem jeg er som treningsprofil og rollemodell og hva jeg ønsker å formidle videre, og hvordan.

Jeg synes NIH AKTIV CONVENTION] var tydeligere enn før i dag, og jeg vil bringe tydeligheten videre ❤️Gleder meg!

Fotballcup og hjemmekos

I dag har familien vært på fotballcup, årets siste. Det er alltid gøy. Mye liv og mange kjente for store og små. Men jeg kjenner meg sigen og sofa-sugen. Det er godt å lande hjemme foran peisen nå.

Håper du har hatt en god uke. At du treningen gjør deg glad. Og at du har en fin plan for uken som kommer. Den lager jeg i kveld 😉

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *