Nydelig å være i sving med styrketrening

Styrketrening gir velvære, rett og slett. Og en sterk kropp gjør meg fornøyd, stolt, rak og skadefri. Derfor føles det ALLTID riktig å være på vei og ha sving på styrkevanene.

Forsiktig start krever tålmodighet, men det er også behagelig, mestringsgivende og det kroppen har behov for etter en lengre pause.

Nå har jeg jo ingen mål med trening, ei heller styrketreningen, annet enn at jeg alltid – når jeg er kommet godt i gang – skal trene tungt nok for å øke styrken. Ellers er det liten vits, og jeg kunne eventuelt kalt det bevegelighetstrening.

For å trene tungt nok pleier jeg å si til deltakerne mine at de ikke skal klare en eneste repetisjon til når de løfter siste gang, med vekter de klarer å løfte mellom 8-12 reps et sted.

Klarer du 12/13 reps i en øvelse med god utførelse, er det på tide med tyngre vekter!

Har man ikke tyngre, kan man ty til flere reps, variere løftetempo, utvide bevegelsesbanen, løfte på en tyngre måte osv, til man har fått skaffet seg tyngre vekter. For eks fra www.sportsmaster.no.

Nok om den viktige og velgjørende styrketreningen! Og to ord om mitt prosjekt #100dagermedTrine:

Kort fortalt handler mitt prosjekt om å hjelpe meg selv på best mulig måte slik at helsen bedres. Siden det ikke har løst seg ennå tross mange års avstand fra fødsler, normal søvn for lengst, lavt stressnivå, normalt sunt kosthold, normal trening i friske perioder, færre antibiotika kurer og generelt mange gode grep i livsstilen og medisinsk, er det ikke annet å gjøre enn å tenke nytt, prøve nytt, håpe nytt…

I hundre dager er fokuset rettet mot enda bedre balanse, samt trening og mat som medisin.

Etter 27 dager: Endring skjer som følge av dette og det føles bra. Jeg har så tro på at jeg hjelper helsen i riktig retning ved å senke inflammasjonsnivået i kroppen og er så flink til å gjennomføre og holde fokus. Det vanskelige er at det tar et år og finne ut om jeg kommer ut av helseproblemene. Men allerede etter 100 dager kan jeg se dersom det er bedring og om jeg kan være på rett vei, eller ei. Men jeg har hatt friske perioder på rundt tre mnd før etterfulgt av mer gjenkjennelig trøbbel, så mer tid trengs for å vite sikkert.

Men peker pilene i riktig retning etter 100 dager, blir det nok bare bedre etter 200 dager osv.

Denne uken har jeg også tatt tak i foten, med god hjelp fra Frode som gjorde veien til en kiropraktor og fotspesialist kort og enkel for meg. Og helseforsikring dekker, og det er bra, for jeg trenger nok litt hjelp nå da føttene er det viktigste jeg har og det har blitt litt komplisert. Åtte år med hallux valgus, en kraftig forstuing i sommer, økende kroppsvekt og litt små plager her og der i foten. Jeg har ikke et effektivt og smertefritt nedtråkk akkurat..

Vel, sitter med kaffekoppen etter frokost sammen med masse gode gutter (vi har overnsttingsbesøk) og kjenner meg støl både i magen, rumpa og brystet. Deiligste følelsen av å trent med kvalitet igjen. Mye bra gjennomføring denne uken og det føles som jeg møter høsten med nødvendige tiltak og godt mot! Ikke verst det etter årevis med tiltak og mye brukt mot 🙃

Hvordan går det med deg, treningen og #100dagermedTrine?

God søndag!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *