I gang med TRENING SOM MEDISIN

«Trening som medisin» betyr nok oftest å innføre fysisk aktivitet hos inaktive eller øke aktivitetsnivå for å behandle/forebygge sykdom. I mitt tilfelle handler det om å redusere treningsnivået.

Først og fremst i de friske periodene hvor jeg kan og egentlig har motivasjon for å trene mye, med progresjon og med mål om å bedre formen. (Når jeg er syk er jeg jo inaktiv.)

Når trening skal brukes som medisin er målet å bedre helse mens til vanlig er målet å bedre formen. 

Nedjusteringen på treningsfronten min skjer først og fremst mht mengde på kondisjonsdelen, der jeg er vant med å trene 5-7 ganger i uken, gjerne mye langkjøring og en del intervall.

Mosjonen vil i samme slengen bli mindre planlagt og strukturert. Målsettinger og planer for progresjon settes på pause.

Høyt inflammasjonsnivå en del av problemet?

Selv om det ikke kan måles er hypotesen nå at jeg har hatt/har høyt inflammasjonsnivå i kroppen. Og det jeg foreløpig har funnet ut om fysisk aktivitet som bidrag til behandling er følgende:

  • Ha fokus på mosjon hele tiden, for å styrke det friske og motvirke det syke.
  • Mosjon og aktivitet frigjør antiinflammatoriske stoffer og mobiliserer det vicerale fettet.
  • Mosjoner moderat hver dag, ikke for lenge og ikke hardt. Tren styrke.
  • Stillesitting øker inflammasjon.
  • Mindfullness, yoga og rolig bevegelighetstrening reduserer inflammasjon.

Basicly dropper jeg langturer, intervall og systematikk innen kondisjon og går kortere og mindre planlagte turer enn ellers.

Jeg er i gang med både kosthold og trening som medisin, og selv om jeg vil savne treningen min er jeg sikker på det vil føles riktig, bidra til bedre balanse og gi mange fine opplevelser.

Helsa først ❤️

Så er det alltid opptur med høst og økt fokus på styrketrening. Gleder meg til ny uke og flere økter med online-gjengen.

Trenes vi?

Husk tilbudet som har frist kl 24.00 i kveld søndag 21.aug!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *