Jobber mot et solid treningsgrunnlag

Det er som stigespillet! Vi jobber jevnt og trutt, kommer oss oppover, rykker plutselig et betydelig hakk, detter så ned, så langt ned det kan gå, begynner på nytt, gir ikke opp, får drahjelp når vi minst venter det, karrer oss videre, nærmer oss toppen, faller litt ned igjen, kommer oss fremover atter an gang og slik fortsetter det. Never ending story!

Frem til jeg fødte mitt første barn som 35-åring for snart ti år siden var treningen, formen og helsen derimot veldig stabil. Jeg kan ikke huske at jeg måtte begynne «på nytt» noen gang, for jeg var aldri langvarig syk og tvunget ut av trening over tid, igjen og igjen. Men nå er i hvert fall treningslivet mer som stigespillet, og slik har det vært de siste ti årene.

Atter en gang er jeg altså der nå at jeg driver med grunnlagstrening fra dag til dag. Jeg ønsker å bygge opp et solid treningsgrunnlag igjen; utvikle prestasjonsevnen til et nivå som gir meg større velvære og bedre evne til å tåle daglige utfordringer og årlige familieaktiviteter.

Basistrening/grunntrening er viktig nå for å bygge opp dette treningsgrunnlaget.

Grunntrening tar først og fremst sikte på å bygge opp de fysiske ressursene utholdenhet, styrke og bevegelighet til et bra nivå. Det er viktig å holde skadene unna på denne ferden.

Av hensyn til corona og redusert form spesielt, og ønsket om formforbedring og skadeforebygging generelt, øker jeg treningsmengden gradvis. Å gå, til fots og på ski, og styrketrening har vært de desidert mest nærliggende og lystbetonte aktivitetene for meg å starte med denne gangen.

Det første jeg gjorde etter covid var å øke treningstiden litt og litt fra 15 til 60 minutters turer (evt på ski) og fra turer annenhverdag til hver dag. Man kan øke både varigheten og hyppigheten for å øke treningstiden. Deretter gikk jeg raskere og mindre flatt for å øke intensiteten og progresjonen videre.

Etter at langrennssesongen tok slutt, synes jeg aktiviteter som styrketrening (så klart!!) og lange turer har passer best til å bygge grunntrening, men aktiviteter som sykling, rollerblades og svømming er fin variasjon. Det at vekten er høy og at jeg er opptatt med barna på aktiviteter på ettermiddagene er, gjør at jogging/løping lar vente på seg og at saltimer på SATS ikke er så aktuelt akkurat nå.

For å utvikle grunntreningen videre er det neste uansett å øke intensiteten, som kan gjøres ved å øke vektene (i styrketreningen), hastigheten i aktivitetene og brattheten på bakkene.

Tålmodighet og en snedig økning av treningsbelastning over tid, inkludert i sommerferien, er min langsiktige plan for å danne et solid treningsgrunnlag som jeg kan bygge videre på.

Etter alt jeg har vært gjennom og lært de siste ti årene med to hastekeisersnitt, lite søvn, høyt stressnivå, diverse infeksjoner, mye sykdom, skader og ikke minst høy treningsmotivasjon, er jeg særlig varsom for overbelastning totalt sett. Jeg har ikke for store mengder hverdagsaktivitet og trening utført med høy intensitet uten at jeg tar meg tid til skikkelig restitusjon mellom slagene, spiser sunt og næringsrikt og drikker godt med vann.

Aldri før har jeg lyttet bedre til kroppens signaler og hatt så stort fokus på balanse og rask justering som etter disse ti årene toppet med corona.

Det er spennende og utviklende!

Er du også i en god prosess?

God søndag ❤️

Vi prøver å komme oss over gårsdagens store skuffelse. Aldri før har jeg vært på A-ha konsert. Endelig skulle vi. Det ble utsatt i 2020, og 2021, og nå, i går. Vi var så klare for Spektrum. Men nei. Morten harket og det hele ble avlyst. Fyyyyyyyyy f…..vi fikk middagen i halsen..

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *