Ikke noe nederlag å gå

Gåturer har definitivt blitt min vei fra influensarunder, corona-sykdom og ettervirkninger og til bedre treningsgrunnlag igjen. Og den siste uken har ikke vært noe unntak, jeg har sanket mange skritt.

Fremfor å være bitter, irritert eller frustrert over at jeg ikke bare kan løpe ut døren som vanlig, ser jeg fordelene ved å gå og nyter aktiviteten. Jeg kler meg for trening og tilrettelegger for løping på hver tur, for når jeg føler for å øke pulsen mer samt å begynne og jogge, så ønsker jeg å være «beredt» og at terskelen videre er lav.

Jeg vet mange MÅ ta til takke med GÅ, og jeg ønsker å understreke at det slett ikke trenger å være noen «second best», men snarere er en ganske fantastisk treningsform som du ikke skal skamme deg over. Du trenger heller ikke tenke at du etter hvert skal bli en jogger, men bare slå deg til ro at gange er din greie.

Det er ikke noe nederlag å gå!

Ikke nøl med å bruke gange som treningsform, og spesielt ikke hvis du liker turer eller ikke kan jogge/løpe. I mange tilfeller kommer livet i veien for hverdagsløping og da er gange et genialt alternativ. For å gå har mange fordeler – både for helse, prestasjon, sener og ledd, muskulær utvikling og motivasjon!

Ved at du kommer deg ut, får pulsen opp, bedrer kondisjonen, beveger deg skånsomt, øker arbeidsøkonomien, blir sterkere og opplever høy mestring, får du mye av den samme effekten som ved løping, sykling, aerobic og andre kondisjonsformer. Du må bare sørge for at du blir sliten, øker mengden over tid og varierer mellom intervall, langkjøring og noe midt i mellom.
Kom i form på en motiverende måte ved å gå målrettet med ett av mine 8 ukers gåprogram:

DEL 1 passer for deg som er inaktiv i dag. Du finner hele programmet her gratis

DEL 2 passer for deg som går turer allerede. Du finner hele programmet her gratis

Å ta gåpauser underveis i et løp kan til og med gi en bedre sluttid. Spesielt i et lengre løp, som en halvmaraton eller en maraton.

For det å gå kan få pulsen litt ned, gi små energipauser, holde vondter unna, minke muskelskader og gjøre totalopplevelsen opplevelsen bedre, uten at det går ut over sluttiden.
Plutselig er jeg i gang med å jogge igjen. Jeg har ikke smerter i brystet, har vært beredt på jogging og hev meg uti da jeg fikk lyst. Å jogge rundt Sognsvann og mot Magnus da han løp 17mairaton fredag, var heeelt nydelig.
God tur og jogging alle!
Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *