Nye råd om fysisk aktivitet 2022

Når vet vi at hvert eneste minutt man rører på seg gir helsegevinst, er det jo et forferdelig faktum at samfunnet vi lever i er så stillesittende.

Slik samfunnet har utviklet seg krever det at hvert enkelt individ tar aktive valg for å veie opp. Og de nye rådene om fysisk aktivitet og stillesitting som Helsedirektoratet lanserte i går, 9. mai, er jo desverre bare et tegn på at samfunnet har gått i ytterligere usunn retning.

Rådene baserer seg på WHOs råd fra 2019og 2020. Det er gjort noen mindre tilpasninger til norsk kontekst.

De nye rådene sier at for voksne og eldre er drøyt 20 minutter hver dag nok. Men de som sitter aller mest i hverdagen må være enda mer aktive ellers.

– Det er vanskelig å finne noe annet enkelttiltak som gir like mye helse for innsatsen som det å være fysisk aktiv, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Utsagnet smerter og gjør meg litt trist, selv om jeg jo ikke kunne vært mer enig. Men tenk at vi har besudlet med noe så viktig og verdifullt som den fysisk aktive livsstilen!!!!

Så dumt at verden har skapt skillet mellom de som tar aktive valg og ikke, i stedet for at alle får helsegevinsten sin gjennom å leve livene sine…

Vel, det ligger ikke til meg å dvele lenge omkring hvordan verden kunne vært. Fysisk aktivitet er tilgjengelig for oss alle, gjennom lavterskel mosjon, ivrig trening eller stor grad av hverdagsaktivitet. Helsegevinsten er der for oss alle! Og det hjelper kanskje at de nye rådene nå for voksne og eldre sier at absolutt all aktivitet teller​.

Tidligere måtte aktiviteten vare i minimum ti minutter og litt anstrengende for at den skulle telle med i regnskapet. Nå er det vist at all fysisk aktivitet, også med lav intensitet og kort varighet, teller og er viktig for helsen, i følge Guldvog.

Nye råd sier dette

  • Rådet er at voksne og eldre bør være aktive minst 150 til 300 minutter i uken med litt anstrengende aktivitet, eller halve tiden hvis aktiviteten er anstrengende.
  • Det samme med rådet om å begrense tiden der man sitter helt i ro.
  • Nytt er det imidlertid at man bør være aktiv minst 300 minutter i uken med litt anstrengende aktivitet dersom man sitter svært mye stille i løpet av dagen; mer enn 8-10 timer.

Det betyr at alle kontorrotter må ut å bevege seg etter jobb! Og de er det ikke få av. Slik er det å leve i 2022…

Heldigvis er det ingen straff å gå ut å bevege seg i frisk luft. Tvert i mot er det en så stor gave at jeg synes det er på tide å slutte og spørre; «hvor mye må jeg bevege meg for å oppnå ditten og datten?»

Jeg viI heller si; ikke vær beskjeden, forsjyn deg grovt, nyt det, du fortjener det så inmari!

Trine

2 kommentarer

  1. Tone Mobakken

    Hei! Jeg ser min konto er blitt belastet med 490,- til Trines treningsglede. Jeg jar ikke bestilt noe hos dere nå, så hvorfor er jeg trekt? Ikke fått noen mail eller noe som helst.

    1. Trines Treningsglede

      Hei, du ble medlem online styrke i februar. Du må sende oppsigelse og ta kontakt på mail ref vilkårene for å avslutte abonnementet.

Legg igjen en kommentar til Trines Treningsglede Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *