Derfor blir det lettere å trene fremover nå

Alle er vel enige i at det er lettere å trene når du føler deg mer våken, får mer energi og føler på mer glede og lyst?

Våren påvirker kroppen, psykisk og fysisk. Hormonsystemet trigges og aktiveres av lyset på en måte som gjør det lettere å krysse dørstokken, gå på trening eller legge ut på en joggetur fremover.

Skal du ri bølgen? Spille på lag med fordelene årstiden gir deg? Være med å skape de positive sirklene for kroppen, formen og helsen din?

3 grunner til at trening blir lettere nå

  1. Lyset gjør at du føler deg mer våken. Lyse morgener, lyse ettermiddager, ja mer dagslys gjør at vi føler oss mer energiske, opplagte og våkne. Med denne grunnfølelsen er det lettere å tenke på å trene og faktisk anstrenge seg.
  2. Varmere dager gjør deg mer energisk. Lysere og varmere dager regulerer hormonsystemet slik at energinivået øker og dermed det fysiske aktivitetsnivået. Når du er mer aktiv får du også mer overskudd til enda mer aktivitet, og den energigivende spiralen er i gang.
  3. Sol gir mer glede og lyst. Om sommeren, i sollys produseres mer av hormoner som serotonin og dopamin, noe som gir velvære, glede, lyst og mer energi til å trene. Med større lykkefølelse i kroppen fylles vi av mer tiltak, initiativ og aktive valg og fysiske aktiviteter.

En ekstra motivasjon som jeg synes det er verdt å tenke over er at denne årstiden er lang og at vi har hele foran oss nå.

Mye kan innarbeides, forbedres og oppnås. Det motiverer!!! Over mange energiske måneder har du god tid og mange muligheter til virkelig å gi formen din et løft. Og er du i god form når høsten kommer, har du et kjempe utgangspunkt til å trene bar og holde på overskuddet gjennom høsten og vinteren, og bli en helårstrener.

Klar for sommerhalvåret og god trening?!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *