Det er til å grine av, en kort stund

Tårene rant før jeg sovnet for leden. Nå som er bedre og har mindre symptomer begynner jeg også å se utover og fremover. Det gjør også litt vondt.

I vinteren i fjor merket jeg hvor fantastisk det var å være en frisk mamma som kunne være med familien og barna ut på ski HVER gang. Jeg nøt og nøt og satte enormt pris på hvert ski-øyeblikk, enten det var skileik, rasting, langtur eller ellevill skøyting over fjellet i magisk påskesol.

Gjennom et års tid hadde jeg på det tidspunktet fått bygget opp en viss grunnform og hang med på skiturene akkurat. Og jeg avsluttet sesongen med en test, utblåsning og personlig rekord i skisporet på 54 km («Birken») på klassiske ski. Tok meg dog helt ut.

Samtidig så jeg barnas voldsomme utvikling på ski, spesielt skøyteski, og jeg fornemmet hvor høyt nivå de ville komme på allerede de neste vintrene. Jeg ønsket ikke å falle fra allerede, de er bare 7 og 9 år. Og var jo på en fysisk formstigning som hadde videre stort potensial. Dessuten elsker jeg jo å gå på ski.

I påsken 2021 bestemte meg for å sette et stort mål over ett år, som både skulle få meg i gradvis og radig bedre form generelt samt gjøre meg betydelig sterkere i skisporet spesielt – inkludert i stand til å holde følge med gutta uten å begrense dem. Etter en sommer med mye løping og styrketrening skulle skiformen trimmes og bedres denne vinteren, og jeg skulle gå lengre og lengre alene og fortere og fortere med barna.

Jeg har visualisert, jobbet målrettet og gledet meg masse!

Helsen var topp. Ikke en dag har planen feilet. Det har betalt seg stort underveis. Progresjonen på løping i sommerhalvåret var enorm. Fra 3 til 35 kilometer på langturene.

Jeg var helt i rute!

Drømmen om å danse over fjellet på skøyteski med gutta og målet #8milsskisturpåsken2022 var innen rekkevidde, før jeg ble syk i drøye to måneder rundt årsskiftet.

Nå i vinterferien skulle jeg gå masse på ski hver dag, med og uten barna og Frode. Løfte skiformen videre. Øke utholdenheten ytterligere. En lengre tur skulle testes i løpet av uken. På minst 50 km.

Hytta skulle være en base mellom slaga. Ikke en hovedarena.

Så klart jeg hadde forventninger i skisporet med gutta denne vinteren. Når de skulle fly på ski, skulle jeg fly på ski med dem.

Men sånn er det ikke. Og det gjør skikkelig vondt. Det må være lov å føle på, selv om vi skal kose oss for det.

Etter de siste års erfaringer er det ekstra følsomt. Jeg begynner å grine når jeg tenker på det. Følelsene er forståelige og må få slippe ut. Influensaen før jul kunne vart to uker. Omikron kunne vært en dag eller to med feber, en lett forkjølelse eller en kort uke med kraftig hodepine. Og lett trening kunne føltes ok etter fem dager.

Jeg synes synd på meg,

i ett sekund her og ett sekund der.

Jeg jobber litt med dette nå. For selvmedlidenhet over slike små problemer er best i små doser!

Så må vi videre. Sette ting i perspektiv. Se frem. Tenke positivt. Være takknemlig for alt som er bra. Huske på hvor heldig jeg er. Glede meg til alt det fine som venter, osv osv.

Det er ikke så vanskelig når jeg går litt inn i det. Meg er det virkelig ikke synd på. Dette blir bra. Jeg er griseheldig her i livet, i verden. Og har en indre kraft som er spesiell og permanent.

Priveligert er jeg også spesielt fordi jeg evner å gripe muligheter veldig bra når jeg har dem. Treningsmessig kunne jeg ikke utnyttet de to friske årene jeg har bak meg bedre. Det har jeg masse igjen for. Ingen økter er forjves og minnene er der. Fremover vet dessuten at jeg griper nye muligheter godt.

Tålmodighet bygges opp ved å stå i tålmodighetsprøver, store og små. Hang in there!

Dessuten kom jeg i gang med rusling igjen denne uken, og det gir jo så mye. Nå har jeg til og med kommet meg på fjellet, og byttet omgivelser både inne og ute. Rekonvalesensen er flyttet til skisporet og fjellet. Det er jo skikkelig luksus. Apropos heldiggris!

Det var veldig viktig å komme seg ut og oppleve dette i dag. Tusen takk for turen Frode!

Det er til å grine av, en kort stund.

God søndag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *