Tilbakeblikket som gir større innsikt og mer styrke

Vi nærmer oss slutten av året og det er givende å oppsummere. Refleksjoner om ting som har vært bra kan løfte oss opp og gi oss gode tilnærminger videre. Bevissthet om motgang vi har gjennomgått kan gjøre oss sterkere fremover. Og det å lære av feil gjør oss klokere.

Så hvordan har året vært? Hvilke positive ting er det å ta med seg? Hvilke utfordringer har du hatt? Er det noe du skulle ha ugjort eller ville ha gjort annerledes om du kunne? Noen råd du vil gi deg selv for det nye året – med ferske erfaringer fra 2021 i bevisstheten?

2021 startet både tragisk og tøft her til lands, men også med en optimisme om bedre tider fremover. Og vi nordmenn fikk kjenne på normalitet igjen og etterlengtet klemming etter hvert. Men så gikk det nedover mot slutten av året. Sånn er livet, som Stigespillet.

Nå får vi virkelig testet hva vi er laget av. Mange (langt) mer enn andre. For noen kommer corona-utfordringer på toppen av tøffe tak fra før. Uansett blir man sterkere i motgang, husk det!

Jeg synes dette året har vært utfordrende men bra. FAMILIEN er fortsatt samlet, og vi har ikke vært spesielt hardt rammet av corona. De gamle mødrene våre har holdt seg unna smitte. Vi har barn som er friske og funksjonsdyktige, og som stort sett har kunnet leke med vennene sine.

Det er flere positive ting det er verd å reflektere over og ta med seg inn i 2022 for å berike livet og utvikle seg som menneske.

JOBB har det vært et stabilt og bra år. Interessen for onlinetrening og utetrening er bra, så jeg klager ikke. Men jeg skal samtidig innrømme at jeg som grunder for første gang har kjent på ensomhet og tomhet, og savnet etter kollegaer, faglig påfyll, sparringspartnere og fysiske møter har meldt seg kraftig på. Og jeg har latt meg selv kjenne på det, og faktisk akseptert et mindre skapende år på jobb. Men jeg manøvrerte meg etter hvert videre og kom til riktige tanker og vokst i rollen. Jeg har vært topp motivert og boblet over av kreativ skaper- og skrivetrang i nesten fem år, hvem har det sånn på jobb hele tiden? Og hvilken pandemi har vart evig? Motet er tilbake og jeg gleder meg veldig til et nytt år som trener, motivator, formidler og skrive-guri.

HELSEN har vært bedre enn på lenge, og jeg klyper meg i armen. Det er så deilig og betydningsfullt. Lite visste jeg på bildene her at jeg hadde et helt år foran meg, eller i hvert fall 50 uker, som frisk og jevnt treningsdyktig. Men sånn ble det, og det har jeg virkelig nytt.

TRENINGEN min kom ordentlig tilbake i 2021 og det har vært skikkelig stas å være på oppadgående reise. Treningsdagboken viser både uavbrutt trening i 11 og ½ måned og diverse høydepunkter:

  • Akkurat som planlagt; 120 styrkeøkter
  • Nesten 2/3 kondisjon; eksakt 220 kondisjonsøkter
  • Så mye som 340 treningsdager totalt, dvs 25 hviledager (i snitt to hviledager i mnd)
  • Hele 5 personlige rekorder;
  1. Den 4.april: 54 km klassisk skitur
  2. Den 10.juni: 21 km løping
  3. Den 20.juli: 25 km løping
  4. Den 20.august: 30 km løping
  5. Den 5.september: 35 km løping

At jeg har vært frisk hele året, trent mye og jevnt og kommet i bedre form, er jeg bare glad og takknemlig for. Det har vært et stort savn.

Stolt er jeg derimot over å ha gjennomført jogging så systematisk og med såpass radig progresjon over tid som jeg har gjort. Og fornøyd over hvordan styrken har bygd seg opp parallelt og virket forebyggende og prestasjonsfremmende.

Og så er det en ting jeg angrer skikkelig på og kunne spart meg for, og det er den siste perseturen jeg jogget på 35 kilometer i september. Selv om den ga et meeeega-kick og kunne satt et perfekt punktum på en fantastisk løpesommer, så medførte den overbelastning og en dårligere treningsperiode i høst enn jeg kunne hatt. Ble så ivrig og nysgjerrig på egen utvikling. Unødvendig!

Mer skal ha mer, er det noe som heter. Av dette lærte jeg at det er viktig å anerkjenne seg selv og all fremgang. Det er viktig å kunne være fornøyd etter stor utvikling, og ikke bli for grisk. Gi seg tid til videre fremgang og slik holde på både motivasjon og skadefri kropp.

Fire råd fra meg til meg i 2022:

  1. Mye gikk veldig bra mht helsen og treningen i 2021, ta det med deg. Man skal slett ikke endre på alt!
  2. «Copy paste» på styrketreningen! Prosessmålet om #120styrkeøkteri2021 var skikkelig bra, som du kan gjenta ut i fra styrkenivået nå.
  3. Lytt ekstra godt til kroppen når nye mål er nådd. Vær ivrig men ikke bli for grisk på veien tilbake i form. Tålmodighet er fortsatt en dyd.
  4. Ikke gi deg med hensyn til bedre bevegelighets-rutiner. Glem fortid og dårlig samvittighet. Se fremover, det er ikke for sent!
  5. Fortsett å sett treningsgleden aller høyest, da varer treningen livet ut og du koser deg året rundt og misunner deg selv som du pleier.

Jeg har kost meg veldig med dere i år, og setter enormt pris på følget, og ikke minst alle kommentarene og «likes» som dere gir tilbake på Facebook og Instagram. Det er responsen deres som gjør at det blir dialog, felleskap, et miljø og et forhold. Uten dette så blir det enveis fra meg, og det er såååå «last year» og lite moro, hi hi. Så fortsett med det, eller gi gjerne enda mer, så kanskje vi alle trener mer eller opplever med treningsglede?

Tusen takk for det gamle!

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *