STYRKEÅRET 2022 – Trines Treningsglede øker fokuset på styrketrening for alle

Styrketrening er kjempeviktig. Spesielt etter fylte 45 år. Ikke minst for kvinner. Det som slår meg er at de flest vet viktigheten av dette, for både helsen og funksjonen, og likevel er det såpass mange som ikke trener styrke. Mange driver kun med mosjon/kondisjon, selv om vi anbefaler variasjonen kondisjon og styrketrening.

Derfor har jeg bestemt meg for å sette styrketrening på dagsorden i det nye året. Jeg vil vise at det er både enkelt, morsomt og en stor kilde til mestring, økt selvtillit og til å føle seg bra fysisk og psykisk. Man kan bli veldig fortrolig og glad i styrketrening i voksen alder.

Jeg har jo lenge laget innhold omkring styrketrening, og absolutt hatt det som et av hovedtemaene i min formidling på Trines Treningsglede, men nå kommer jeg rett og slett til å gjøre styrketrening for alle til en kampsak i tillegg, fordi jeg synes det er så utrolig viktig!!! Og jeg vet hvor mye styrketrening gir etter relativt kort tid av ulike helsegevinster, livskvalitet og glede. Smiiiiil!

I hele 2022 vil jeg ha oppmerksomheten mot betydningen av styrketrening, og inspirere til enkel regelmessig trening med og uten vekter. Jeg vil, på en lettfattelig og inspirerende måte, vise hvordan man kan utføre styrketrening på en enkel måte, og synliggjøre onlinetilbudet jeg har til alle i landet.

Håpet er å inspirere til å øke det styrkemessige aktivitetsnivået i befolkningen. Alle trenger det. De fleste har potensiale. En del har ikke så god erfaring og trenger hjelp.

  • styrketrening er enkelt og fullt av mestringsmuligheter
  • ukentlig styrketrening året rundt er viktig for å fungere og ha god helse
  • du blir sterkere og kan øke muskelmassen uansett hvor gammel du er
  • det aldri er for for sent å lære seg (og like) styrketrening
  • det spiller ingen rolle hvor du gjør det, eller når du gjør det
  • fire øvelser to ganger i uken er nok

Det er bred faglig enighet om at mosjonister kan gjennomføre styrketrening og øke styrken med et normalt, variert kosthold, i  tråd med nasjonale anbefalinger.

Kort fortalt bør alle over 40 år trene styrke..

..for å opprettholde

  • Sterke muskler og god muskelmasse, også selv om du slanker deg.
  • God fysisk form og å kunne drive med aktivitet som skogsturer, fjellturer, sykling, langrenn, stavgang, roing, svømming, golf osv lenge fremover.
  • Et sterkt skjelett.
  • Høy forbrenning, som gjør det er lettere å holde normalvekt.
  • Lav fettprosenten, som gir en strammere kropp.
  • En frisk og smertefri kropp, inkludert nakke, skuldre og rygg,
  • God mentale og psykiske helsen.

..for å forebygge

  • Benskjørhet og benbrudd.
  • Muskelplager i typisk nakke, skuldre og rygg.
  • At man klare ikke klarer seg selv så godt lenger i hverdagen.
  • At man ikke klarer å være til hjelp for andre som trenger det.
  • At man blir dårlig til bens.
  • Økt behov for insulin og diabetes type 2.

La 2022 komme, så vi kan begynne!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *