Luke 18: La deg inspirere av treningsglede

I min storfamilie har vi en kvinne som er over middels opptatt av treningsglede. Det går ikke et treningsår, en måned, en uke, ei heller en dag uten innslag av fysisk bevegelse som gir en god følelse.

Hun mener at treningsglede er noe man kan skape selv, og at det er selve nøkkelen til helårstrening og gode resultater. Og tror alles livskvalitet og mentale helse kan bedres med mer treningsglede i hverdagen.

La deg inspirere av dagens luke i julekalender:

Hvilken fysiske aktivitet er du mest glad i om dagen? Hva gjør at du liker den så godt?

Trening i naturen slår alt, men akkurat nå (ikke optimalt verken for jogging, sykling eller langrenn) er det styrketrening jeg vil mest – en treningsform jeg lærte meg å like i tyveårene.

Et styrkeprogram er konkret og deilig å kjøre igjennom, til musikk jeg digger eller mens jeg veileder deltakerne mine. Jeg trener helst styrke for hele kroppen et par ganger i uken, men jeg liker også å ha kortere økter med fokus på noe – typisk kjernemuskler.

I hverdagen nå om vinteren, hvis jeg ikke går på langrenn, frister det ofte å trene inne, bruke minst mulig tid og merke konkret fremgang. Her leverer styrketrening alt! Siden jeg er i et treningsmiljø med gjengen min online, føler jeg meg heller ikke alene, selv om jeg står der hjemme i egen kjeller, ustelt med briller og er rødsprengt i ansiktet. Hi hi, en av fordelene med #onlinestyrketrening.

Jeg er også motivert av målet jeg satte meg 1.januar i år, nemlig 120 styrkeøkter i 2021. Jeg mangler to økter, så er jeg i mål. Jeg liker å komme i mål når jeg er frisk og kan gjennomføre. Akkurat nå, etter 50 uker, ble jeg syk, og spenningen øker. Klarer jeg det akkurat?

Ellers er jeg veldig glad i all form for aktivitet ute og i naturen; motbakketrening i marka, langrenn når muligheten byr seg, elsker å trappe opp joggingen på våren og gjøre masse forskjellig aktivitet med familien på sommeren, som for eksempel turer i fjellet, på rollerblades, på sykkel osv. Jeg er ikke vond å be når dans og høy puls er mulig, men gruppetimer på ettermiddagen er ikke så lett i denne livsfasen. Men, i will be back.

Hvorfor trener du? 

Jeg trener først og fremst fordi det er føles så bra!!! Fysisk og psykisk. Måten jeg trener på, gjør at jeg får lyst til å trene igjen. Jeg elsker å bruke, utfordre og koordinere kroppen. Kjenne kontakt, mestring, utmattelse, glede, positive tankerekker og endorfiner. Jeg liker å føle meg sterk, smertefri, ha overskudd, være rak i holdningen, henge på barna, gjøre en god jobb og være sprek. Oppleve fremgang. Kjenne at formen stiger.

Jeg trener også fordi jeg bør. Styrketrening og trening generelt er en selvfølgelighet i hverdagen året rundt, slik som tannpussen, fordi det er bra for meg og helsen min. Jeg blir mer robust både i hverdagen og i treningssammenheng, og forebygger mange helseplager og skader. Regelmessig trening og hverdagsaktivitet hjelper meg også til å holde vekten og til å føle meg mer vel og hjemme i egen kropp. Ettersom jeg er over 45 år trener jeg dessuten styrke også for å forebygge tap av muskler og styrke, som desverre skjer naturlig etter fylte 45.

Trening er for meg både jobb og livsstil. Og som voksen og mamma synes jeg også jeg har et ansvar for å være et aktivt forbilde for barna og de unge. Alle bør være fysisk aktive og ute i frisk luft hver dag, det prøver jeg å formidle til barna rundt meg og Frode og jeg har hjulpet våre barn med å få inn det fra tidlig i livet. Vaner bygges tidlig. Og fysisk aktivitet gir barna utrolig mye forskjellig verdi her og nå, som mestring, trygghet på egen kropp, sosialt samvær, sosiale og fysiske ferdigheter, konsentrasjon, opplagthet, glede og god mental helse. Og ikke minst flotte opplevelser i naturen og med familien.

Ingen friske har spesielt godt av å være i ro inne en hel dag, slik jeg ser det. Så her prøver jeg å motivere andre, vel og merke de som vil. Barna er unntaket, de slipper ikke unna ♥

Nå gleder jeg meg til luke 19, mye morsommere å lese om dere andre, hi hi.

Klem Trine   

Hva tenker du? Noe spesielt som treffer deg?

Velkommen inn i luke 19 i morgen!

♥♥♥

MELD DEG PÅ TRINES TRENINGSGLEDE ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER (første mnd er gratis, ingen bindingstid)

MELD DEG PÅ TRINES TRENINGSGLEDE ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER (første mnd gratis, ingen bindingstid) 

Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER

Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg, gratis livesendinger og ting som skjer.

Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening

Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.

MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *