Luke 12: La deg inspirere av svigerinne Jorunn

I min friskusfamilie er jeg så heldig å ha Jorunn, en av mine kjære, sterke og spreke svigerinner på Frodes side av familien. Jorunn har trent «alltid», fra hun var 11 år. Og bruker naturen flittig. Hennes foretrukne treningsmetode i hverdagen i 2022 måtte jeg google og finne ut litt mer om. Gøy!

La deg inspirere av hennes spennende treningsform:

Hvilken fysiske aktivitet er du mest glad i om dagen? Hva gjør at du liker den så godt?

For tiden trener jeg Reformer-pilates to ganger i uken på The Room – et treningsstudio med fokus på yoga, pilates og barre. Pilatestreningen skjer på en såkalt reformerseng, og gir styrke i hele kroppen på en skånsom måte.

Slik foregår Reformer-pilates: 

  • De er det åtte senger i salen, som gjør at hver enkelt får god personlig instruksjon.
  • Fjærer/spiralene mellom plata og skroget gjør treningen skånsom.
  • Man jobber med pusten, muskler i hele kroppen og spesielt coremuskulaturen.
  • Treningen passer alle; man kan selv bestemme belastning ut fra egen styrke og eventuelle skavanker, ved å justere spiralene.
  • På timeplanen kan man også velge mellom to vanskelighetsgrader. Nivå to har større tempo, med sammensatte øvelser og mer fjærer. 
  • I en reformertime, som er 55 min, går man systematisk gjennom øvelser for hele kroppen, både store muskelgrupper og støttemuskulaturen. Man har utallige muligheter for øvelser og jeg opplever at instruktørene er gode på variasjon.

Les mer om Reformer-pilates på The Room HER

Å være ute i naturen – alt fra turer i skogen, til trening i motbakker og vandring i fjellet og toppturer – gir meg dessuten alltid mye. Her finner jeg roen i en travel hverdag.

OPP SLALÅMBAKKEN: Fornøyde etter effektiv motbakketrening i 5-25 cm snø.

Å komme til toppen, bli litt svett og gjerne få bra puls, gir meg mestringsglede og lykke.

Hvorfor trener du?

Jeg har trent fra 11 års alder. Liker følelsen av å være i god form. Kjenne kropp og muskler fungerer. I min alder (60 år) er det viktig med styrketrening for hele kroppen. Årene drar seg på og regelmessig trening er med på holde både hodet og kroppen i best mulig stand.

Og i min jobb med barn med særlige behov, trenger jeg også å være sterk og smidig.

Fellesskapet man har når man trener sammen er også verdifullt.

Tusen takk til deg Jorunn som byr på deg selv og treningen din. Så gøy og forfriskende å få høre om en moderne styrketreningsform som virker ganske så genial. I disse tider virker det jo også ganske forlokkende å trene et sted hvor man er i mindre grupper og holder god avstand uansett, så sant det er lov å holde åpent. Jeg liker at du knytter ro til pulsgivende aktivitet. Mange tenker kanskje at fysisk avslapning eller typisk yoga er slikt som må til for å oppnå ro, men jeg forstår godt hva du mener når du sier at du finner roen når du trener og beveger deg ute i naturen. Håper vi skal på tur sammen snart ♥  

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *