Uke 34/52: Skisesongen i gang – hurra!!!

Yepp, da er skisesongen i gang. Som planlagt. En fin start – som innebar tre kilometer på skøyteski + skileik med Didrik og Frode. Tre dager på rad. Og det er cirka fire måneder til jeg skal gå min lange skitur på 8 mil. Fra 3 km til 80 km der altså…

Da har jeg flere måneder til å forberede meg. Man blir god på det man trener på, så jeg må gå mest mulig på ski. Men det er jo selvsagt mye mer usikkert og utenfor min kontroll hvordan langrennstrening blir fremover sammenlignet med hvordan løpetrening på mølle ville ha vært, for å sette det på spissen.

Det er mange faktorer som kommer til å avgjøre hvor mange mil jeg faktisk får på ski før målet. Men kunstsnøløyper, som vi har debutert med i helgen, og hytteleie og hyttebesøk øker sjansen for kontinuitet i hvert fall, litt uavhengig av snøfall, snømengder og oppkjørte løyper hjemme.

Jeg tar mange bevisste valg som øker sjanse  for en del skigåing ♥

Neste fjelltur er allerede litt ut i desember, da vi skal på skisamling på Geilo med barna og klubben. Og så er det bare et par uker til før juleferie på fjellet. Så til og med før nyttår er det gode muligheter til å få gått noe.

Men treningen foreløpig er basert på styrketrening og gå- og løpeturer.

Se treningsuken som gikk i sin helhet lenger ned!

Treningen de neste ukene skulle sett slik ut: 
  • De ukentlige langturene skal ligge på maks 10-12 km sammenhengende jogging frem til skisesongen. Hver måned skal en av langturene være på rundt 20 km, for å vedlikeholde utholdenheten og lengre distanser.
  • Det blir to intervalløkter (en mer enn tidligere) og en til to korte og lette løpeøkter.
  • Jeg planlegger fortsatt å gå gradvis frem og periodisere og variere. 
  • Jeg må gjøre alt jeg kan for å fortsette som skadefri. Og agere raskt hvis smerter oppstår!
  • Ta hviledager og trene alternativt. Det er viktig å variere underlaget og med andre aktiviteter.
  • Jeg skal i gang på langrenn og øke mengden og distansen gradvis så snart sesongen er i gang, men inntil det skal jeg følge et 10 ukers treningsprogram, med tre-fem varierte løpeøkter inne og ute og tre varierte styrkeøkter per uke.
  • Periodeplanen og delmålet er i tråd med årsmålet #120styrkeøkter, høstmålet #90halvetilJULmedTrine og hovedmålet #8milsskiturpåsken2022. Det er viktig at de lettest øktene er korte og rolige nok, så jeg får nok restitusjon.
  • Løpeøktene kombineres med generell styrketrening for hele kroppen med online-gjengen to ganger i uken samt en todelt egentreningsøkt som nummer tre; del 1) spesifikke styrke- og bevegelighetsøvelser for å bli bedre på langrenn og forebygge skader og del 2) styrking av kjernemuskler 
  • Varierer kondisjonstreningen med gåing, de første langrennsturene, svømming og dans step.

SLIK TRENTE JEG DENNE UKEN: 32/52

MandagSTYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 40 min onlineBLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Tirsdag: INTERVALL: 30 sek x 20 i motbakke, ifm trenerjobben i marka.

Onsdag: STYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 30 min online.  BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Torsdag: LETT: Gikk 10 km. Finn et passende gå-, eller løpeprogram tip deg selv HER!

Fredag: LETT: 1 time ski og skileik 

Lørdag: LETT: 1 time ski og skileik

Søndag: LETT: 1 time ski og skileik

♥♥♥

Vel, nå er det advent dere og julekalender tid rundt hjørnet. Jeg er fornøyd med å ha kalender her på Trines Treningsglede i år også, og stolt av hva som skjuler seg bak lukene i år. En stor takk til min storfamilie, som sørger for at vi alle kan gledes oss til å bli litt mer inspirert til hverdagstrening hver dag frem til julaften. Fra 1. til 24.desember er det altså julekalender her på bloggen, og ellers du må følge meg på Instagram @trinestreningsglede for henge på meg i førjulstiden og julen. Jeg kommer tilbake med de faste søndagsinnleggene om mitt treningsprosjekt etter jul.

Min plan for trening frem til jul er korte treningsøkter daglig, både lette og harde, styrkeøkter og gå- og løpeøkter er planen. Og deretter langrenn og hyttestyrke i romjulen.

Målet er god balanse av nytelse og innsats i førjulstiden. Avstressende avbrekk med puls og løft av vekter. Jeg skal holde flyt i aktivitetsnivået, før jul, i romjulen og inn i 2022. Trening året rundt er den beste julegaven jeg kan få. Og det fikk jeg i 2021. Er så takknemlig. Og gir aldri den sjansen lett fra meg når jeg har helsen til det.

Hvordan har uken og helgen din vært? Ha en fin første søndag i advent dere. Tenk at ventetiden er i gang ♥

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *