Uke 33|53: Et realt styrkeløft før skisesongen

Skisesongen nærmer seg veldig, og jeg har brukt nok en uke godt styrkemessig. Samtidig som jeg går eller løper minst en halvtime ellers. Må si november har bydd på upåklagelige joggeforhold så langt.

Tre solide styrkeøkter tar tid, men gir god fremgang. Å bli sterkere er noe jeg ønsker hjertelig velkommen uansett. Jeg elsker følelsen av å bli mer og mer piloten i egen kropp!

Men det er mer spesifikke grunner også til at styrketrening er lett å prioritere høyt denne tiden på året. De deler jeg så klart her:

  • DET GENERELLE MÅLET OM Å BLI STERK IGJEN: En innlysende grunn er at tre økter gir større fremgang enn én og to økter, og i visse perioder i løpet av året er det motiverende å prioritere såpass, ettersom det generelle målet mitt er å bli sterk igjen. Årsmålet er dessuten 120 styrkeøkter i 2021, og skal jeg nå det er tre økter i uken ut året nødvendig.
  • MÅLET OM 8 MILS SKITUR I PÅSKEN 2022: Før skisesongen er det en fordel å løfte skistyrken så jeg blir i stand til å gå langt på ski så fort som mulig etter sesongen starter.
  • LYSTPRINSIPPET: I den kaldere mørketiden uten snø og ski, har jeg mye mer lyst til å trene styrke inne enn å løpe mye ute.
  • PERIODISERINGSPRINSIPPET: Jeg ønsker å bruke mye tid på både løping om sommeren og ski om vinteren, og de periodene må styrkeøkt nr 3 vike. Nå derimot…
  • MAN BLIR GOD PÅ DET MAN TRENER PÅ: Når jeg snart kan gå på ski gjelder det å legge mest mulig tid og krefter i skisporet. Da må jeg prioritere langrenn og det er fint at jeg ikke trenger å fokusere såå mye på eller dras mot styrketrening, fordi jeg prioriterte det høyt en periode nå og fikk et realt styrkeløft.

Kanskje noe av dette kan inspirere deg?

Løpingen går sin gang, men ikke som planlagt. Jeg lytter til kroppen fremfor den opprinnelige planen. Jeg løper og går heller oftere, kortere og lettere enn ofte, hardt og langt. Det kan jo neppe gi meg den samme effekten, tenker du kanskje, men jeg er overbevist om at det er det beste for fremdriften på litt sikt for meg akkurat nå likevel. Jeg tar utgangspunkt i meg her og nå. Og stoler på det.

Se treningsuken i sin helhet lenger ned!

Treningen de neste ukene skulle sett slik ut: 
  • De ukentlige langturene skal ligge på maks 10-12 km sammenhengende jogging frem til skisesongen. Hver måned skal en av langturene være på rundt 20 km, for å vedlikeholde utholdenheten og lengre distanser.
  • Det blir to intervalløkter (en mer enn tidligere) og en til to korte og lette løpeøkter.
  • Jeg planlegger fortsatt å gå gradvis frem og periodisere og variere. 
  • Jeg må gjøre alt jeg kan for å fortsette som skadefri. Og agere raskt hvis smerter oppstår!
  • Ta hviledager og trene alternativt. Det er viktig å variere underlaget og med andre aktiviteter.
  • Jeg skal i gang på langrenn og øke mengden og distansen gradvis så snart sesongen er i gang, men inntil det skal jeg følge et 10 ukers treningsprogram, med tre-fem varierte løpeøkter inne og ute og tre varierte styrkeøkter per uke.
  • Periodeplanen og delmålet er i tråd med årsmålet #120styrkeøkter, høstmålet #90halvetilJULmedTrine og hovedmålet #8milsskiturpåsken2022. Det er viktig at de lettest øktene er korte og rolige nok, så jeg får nok restitusjon.
  • Løpeøktene kombineres med generell styrketrening for hele kroppen med online-gjengen to ganger i uken samt en todelt egentreningsøkt som nummer tre; del 1) spesifikke styrke- og bevegelighetsøvelser for å bli bedre på langrenn og forebygge skader og del 2) styrking av kjernemuskler 
  • Varierer kondisjonstreningen med gåing, de første langrennsturene, svømming og dans step.

SLIK TRENTE JEG DENNE UKEN: 32/52

MandagSTYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 40 min onlineBLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Tirsdag: INTERVALL: 2 m x 6 + +, i motbakke, ifm trenerjobben i marka.

Onsdag: STYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 30 min online.  BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Torsdag: KORT OG LETT: Løp 3 km + gikk i 3 km. Finn et passende gå-, eller løpeprogram tip deg selv HER!

Fredag: STYRKE Styrketrening for hele kroppen, 50 min.

Lørdag: KORT OG LETT: Jogget 7 km

Søndag: Skogstur med familien i Atrå

♥♥♥

Det føles som jeg kjører i tredjegir om dagen, verken helt «dau» eller full gass. Vi får håpe det fører frem. Hvordan har din treningsuke vært?

Etter at stormen la seg kunne vi reise til Atrå og besøke familien, som planlagt, bare noen timer utsatt. Der hadde de vært uten både strøm og mobilnett og jobbet med å fjerne nedblåste trær som lå over veien. Det føltes som å komme fersk til et åsted. Nabo huset hadde flyttet på seg og deler av taket på idrettshallen på skolen hadde blåst av. Det var guffent å se hvor enorme krefter som hadde vært i sving, men godt at ingen ble skadet.


I dag fikk vi en nydelig skogstur med stille vind, brukne trær og strålende sol. Så godt åse igjen familien – endelig ❤️

Hvordan har uken og helgen din vært?

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *