Uke 31/52: Fornuftig trening gir ville resultater

I hele våres og sommer klaffet alt bra på trening og gikk riktig vei, mildt sagt. Jeg var frisk og trente 100 % systematisk og som planlagt. Var helt i rute med alle målsettinger: #120styrkeøkter2021 #8milsskitur2022
Mens ved overgangen til høst har jeg slitt med småskader og måtte avlaste foten helt en periode, roe ned løpingen betraktelig, trene alternativt, ta utgangspunkt i her og nå og ta dag for dag. Vike fra planen.
Det systematiske har innebåret og trene bra og fornuftig daglig UTEN smerter.
Jeg har måtte endre og nedjustere den totale treningsmengden, for å fortsette å trene fornuftig. Fornuftig trening trumfer alltid alt! Og er dét som kan gi ville resultater over tid. Selv om jeg har vike fra planen noen uker, tror jeg ikke det langsiktige målet er uoppnåelig i det hele tatt. Og #90halvetiljulmedTrine går jo supert uten lange løpeturer.
Det har ingen hensikt for formen og målet #8milsskiturpåsken2022 å presse gjennom det som stod på planen. Det hadde vært dumt, og kanskje ødelagt helt for målet mitt der fremme.
Nå bygger jeg meg sakte opp igjen ved å lytte til kroppen og treningslæren, og øker sakte. Fornuftig trening for meg nå handler om å temme løven, ta noen skritt tilbake på visse områder, samtidig som jeg har kontinuitet og øker og tester på andre områder.
Systematikk i det usystematiske…
Spennende og lærerikt! Jeg er fortsatt veldig motivert…
Uken har bydd på mer styrke enn ellers, mindre men samtidig gradvis mer jogging og deilige, smertefrie dance step. Denne gangen fikk jeg med meg mye mer detaljer i koreografien, hadde dermed mer overskudd til å ta i mer og hadde det altså så gøy at jeg bobler over inni meg. Setter så enormt pris på hver eneste dance step time jeg finner tid til, men innser at det ikke er ofte i denne livsfasen med så mye oppfølging av aktive barn. Men det kommer tilbake senere og det gleder meg langt inni hjerterota…Jeg elsker den treningen ♥ Det er jo ikke lov å ta bilder inne på SATS så her er tidligere foto tatt av Pia Codling.
Se treningsuken i sin helhet lenger ned!
Treningen de neste ukene skulle sett slik ut: 
  • De ukentlige langturene skal ligge på maks 10-12 km sammenhengende jogging frem til skisesongen. Hver måned skal en av langturene være på rundt 20 km, for å vedlikeholde utholdenheten og lengre distanser.
  • Det blir to intervalløkter (en mer enn tidligere) og en til to korte og lette løpeøkter.
  • Jeg planlegger fortsatt å gå gradvis frem og periodisere og variere. 
  • Jeg må gjøre alt jeg kan for å fortsette som skadefri. Og agere raskt hvis smerter oppstår!
  • Ta hviledager og trene alternativt. Det er viktig å variere underlaget og med andre aktiviteter.
  • Jeg skal i gang på langrenn og øke mengden og distansen gradvis så snart sesongen er i gang, men inntil det skal jeg følge et 10 ukers treningsprogram, med tre-fem varierte løpeøkter inne og ute og tre varierte styrkeøkter per uke.
  • Periodeplanen og delmålet er i tråd med årsmålet #120styrkeøkter, høstmålet #90halvetilJULmedTrine og hovedmålet #8milsskiturpåsken2022. Det er viktig at de lettest øktene er korte og rolige nok, så jeg får nok restitusjon.
  • Løpeøktene kombineres med generell styrketrening for hele kroppen med online-gjengen to ganger i uken samt en todelt egentreningsøkt som nummer tre; del 1) spesifikke styrke- og bevegelighetsøvelser for å bli bedre på langrenn og forebygge skader og del 2) styrking av kjernemuskler 
  • Varierer kondisjonstreningen med gåing, de første langrennsturene, svømming og dans step.

SLIK TRENTE JEG DENNE UKEN: 30/52

MandagSTYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 40 min onlineBLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Tirsdag: INTERVALL: (15 – 30 – 60 – 90- 60 -30 – 15 sek) x 2  i motbakke, ifm trenerjobben i marka.

Onsdag: STYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, (30 min online) x 3BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Torsdag: KORT OG LETT: Jogget i 7  km. Finn et passende gå-, eller løpeprogram tip deg selv HER!

Fredag: STYRKE Styrketrening for hele kroppen, 40 min.

Lørdag: GRUPPETIME: Dance step 75 min

Søndag: ROLIG LANGTUR: 10 km jogging.

♥♥♥

Nok en god uke for kroppen, med andre ord fornuftig trening her og nå. Selv om treningsmengden er lavere enn først planlagt, er det dette nivået som nå tar meg fremover. Viktig å huske! Uansett så er fornuftig trening for deg – der og da – dét som tar deg videre!

Jeg håper du har hatt en givende uke?

I morgen snakker jeg litt om «baby steps» og hvor viktig og genialt det er i manges liv. Gå til Instagram @trinestreingsglede, følg meg der og lytt gjerne til videopraten. Fortsatt god søndag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *