15 kondistips for deg som skal gå langrenn i vinter

Lyst til å gå bedre på ski i vinter? Nå som jeg går inn i siste halvdel av treningsprosjektet #8milsskiturpåsken2022 er det på tide å dype litt mer inn i tipsene som gjelder for opptrening mot en mer lovende skisesong. Styrketips for den som skal gå langrenn til vinteren har jeg allerede samlet HER. Nå står kondistipsene for tur, og de har jeg samlet ved å grave litt i Aukland-metoden.
Ut i fra Anders Auklands kunnskap og erfaring har jeg samlet gode, anvendelige tips for oss dødelige mosjonister som lever med tidsklemme og har lengre skiturer eller renn som mål til vinteren:
  1. Om du trener 4-5 ganger i uken; tenk mest mulig spesifikke økter.
  2. Tenk tidseffektive økter som passer med hverdagen, jobben og familien.
  3. Legg styrketreningen hjemme en gang i uken. Her er tips til langrennsrelevant styrketrening
  4. Bruk skierg, mølle og rulleski hvis du har det. Ellers er løping meget bra krysstrening til langrenn. Evt bratt gåing på mølle.
  5. Trene mye og langt når du har mulighet og tid, og heller kortere og hardere økter når du har mindre tid.
  6. Du trenger ikke øke mengden harde økter utover mot vinteren. Prøv heller å lage deg noen få faste økter som er bra og kontroller at du trener disse med progresjon.
  7. Lag deg gjerne en plan for to uker av gangen. Plott inn nøkkeløktene og få bra struktur og kontinuitet i de viktigste øktene.
  8. Tenk heller at du skal få inn noen lange økter på 1-3 timer enn at du skal sluke km/mil hver gang du trener.
  9. La noen økter likne på det du skal gjøre til vinteren.
  10. Ha kontinuitet i den økten, men gå gjerne rolig og uten fokus på pulsen.
  11. Ta gjerne en løpetest, for eks 3 eller 5 km og retest på samme måte etter en tid med trening.
  12. Ha 2-3 hardøkter (intervall) fast i uken hele tiden. Øk farten utover høsten når du kjenner fremgang etter sommeren.
  13. I hardøktene gjelder høyest mulig puls!
  14. Ha kontinuitet i treningen.
  15. Formtopp i vinter krever skigåing fra sesongen begynner. Be prepered med ski-prep, skiboks, skismøring, skiklær og steder du kan gå på ski.

Noen av tipsene her du synes var ekstra gode?

God onsdag 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *