27/52: Halvåret og høstuken som gikk – blandede følelser

Fargesprak, ruskevær, gjørme og snø…betydelig økt utholdenhet og plutselig skade. Dette kjennetegner høstuken som gikk og avslutningen på det formidable sommerhalvåret og første del av prosjektet #8milsskisturpåsken2022.
Vi har som vanlig ikke hatt høstferie (men neste år…). Begge har jobbet 100 % men det har vært roligere annerledes dager og vi har opplevd veldig mye her hjemme. Både ved at vi har vært aktive, hatt kjærestedate og kost oss med venner og familie på kveldene og i helgen ♥
Jeg har jeg løpt nok en «halvmaraton» (og vel så det) – den femte denne sommeren.
Storfamilien var med på Oslos Bratteste (noen løp og noen heiet). Magnus (9 år) løp for første gang – alene.
Frode og jeg har løpt enda en rolig langtur sammen. Magnus og jeg hadde også en løpetur.
Styrketreningen har forløpt som normalt tre ganger denne uken, med innbakt tøyning. To ettermiddager har hele familien vært i svømmehallen og lekt og trent på ferdigheter. Og hold you´re horses; i dag har familien har vært på ski. Startet både langrenns- og slalåmsesongen innendørs på SNØ i Lørenskog.
Her på SNØ sitter på sidelinjen desverre, da jeg nylig har skadet venstrefoten. På tampen av løpesesongen. Litt frustrert kan du si. Og lei meg. Har trent superbra i et halvt år for å legge grunnlaget for langrenn, og er kjemefornøyd, men må altså stå over sesongens første mulighet til å gå på ski. For et paradoks. Æsj, bæsj…men jeg sitter på SNØ i skrivende stund og får med meg familiens sesongstart på så nær hånd som mulig. Herlig!
En annerledes og flott uke HJEMME – uten ferie og MED snø!
Så til det siste halvåret på treningsfronten, som har vært helt fullstendig formidabelt!!! Og som tok en kjedelig vending helt avslutningsvis.
Over hele seks måneder har jeg hatt 100 % gjennomføring og kontinuitet på treningen, og økt utholdenheten betydelig ved regelmessig og målrettet løping. Aldri før har jeg hatt en sånn løpeperiode. Langturene har økt fra 3 til 35 km fra april til oktober. Er det mulig? Men når noe høres nesten for godt ut til å være sant ut, så er det også ofte nettopp slik. Dager før halvåret og løpesesongen skulle avrundes, så blir jeg skadet i foten, sliter med å tråkke ned og må stå over vanlig trening og planlagt sesongstart på langrenn i dag.
Det krever avlastning av fot, hvile og avvik fra treningsplanen (periode 3 – fra okt til des) – som starter i morgen. Jeg må tenke og trene alternativt den neste tiden til jeg er bedre. Men før jeg halter inn i neste treningsperiode, skal jeg oppsummere, ta inn over meg og nyte det jeg har fått til det siste halvåret:
  • Trent med kontinuitet og 100 % gjennomføring i seks måneder; styrke & kondisjon.
  • Trent ute 80 % av tiden.
  • Trent med periodisering og god variasjon etter boka med både intervall, langtur og «kort&lett» økt hver uke.
  • Vært veldig motivert, tilpasset meg og lyttet til kroppen (mye bedre enn før).
  • Trent meg opp fra scratch på løping. Tre kilometer var maks av det jeg klarte uten smerter i mars.
  • Fulgt egne treningsprogram slavisk over lengre perioder, med gode resultater (bedre løpeform og mindre skader).
  • Fulgt egne treningsprogram veiledende, og hatt full «frislipp».
  • Full ført min første «halvmaratondistanse» sammenhengende.
  • Gjennomført hele fem «halvmaratondistanser» på seks måneder.        

Legger ved opptrapping/PROGRESJON (på de lengste turene):

Mars: 3 km
April: 10 km
Mai: 16 km
Juni: 21 km (mitt første «halvmaraton»)
Juli: 25 km («halvmaraton» pluss)
Aug: 30 km  («halvmaraton» pluss)
Sept: 35 km  («halvmaraton» pluss)
Okt: 24 km  («halvmaraton» pluss)

Forsiktig start, gradvis opptrapping, variasjon, KONTINUITET, styrke & løping og treningsglede gir PROGRESJON ❤️🙏☺️Skaden på tampen er fersk og ikke diagnostisert ennå, og kan være et tegn på at jeg har hatt stor treningsbelastning med en tung kropp, men det vet jeg ikke. Mye har vært gjort helt riktig, men jeg vet også at hodet vil veldig mye og at jeg kan ha presset på litt for hardt totalt sett.

Her følger treningsdagbøkene for de to siste ukene, for deg som er interessert. Husk at på søndager kan du lese om og følge mitt opptreningsprosjekt #8milsskiturpåsken2022 videre.

SLIK TRENTE JEG UKE 26/52

Mandag: STYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 40 min online. BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER (4/90)

Tirsdag: INTERVALL Pyramideintervall: 30 -60 -90 -120 -90 -60 -30 (sek) x 2. Få inspirasjon til ulike intervaller og finn inn et passende gå-, eller løpeprogram til deg HER! (5/90)

Onsdag: STYRKE Generell styrketrening for hele kroppen, 30 min onlineBLI MED DU OG – MELD DEG INN HER(6/90)

Torsdag: 5 KM TEST avbrutt: Oppvarming 10 min. 5 km test på mølle. Avbrutt på 4 min + da jeg kom borti nødknappen. Veldig kjedelig, men tar den bare på nytt snart. Testen skal danne sammenlikningsgrunnlag for kondisen gjennom vinteren. Her er enkle tips og tester (7/90)

Fredag: STYRKE Styrketrening, tung, for overkroppen, 40 min. (8/90)

Lørdag: KORT OG LETT:  8 km (6 km jogg + 2 km gå) på Bygdøy i vakkert høstvær (9/90)

Søndag: Langtur med Frode, 10 km + (10/90)

SLIK TRENTE JEG UKE 27/52

Mandag: STYRKE Tung styrketrening for hele kroppen, 40 min egentrening. BLI MED ONLINE OG TREN STYRKE MED MEG – MELD DEG INN HER (11/90)

Tirsdag: KORT OG LETT Liten, lett løptur med Magnus. Få inspo til joggeøkter og finn inn et passende gå-, eller løpeprogram til deg HER! (12/90)

Onsdag: STYRKE Kjernestyrketrening, 60 min egentrening. FÅ SVING PÅ STYRKEVANENE ONLINE DU OG – MELD DEG INN HER(13/90)

Torsdag: ROLIG LANGTUR: Løp 24 km på Bygdøy. Gikk litt innimellom. (14/90)

Fredag: KORT OG LETT Yoga 30 min, restitusjon (15/90)

Lørdag: STYRKE Styrke overkropp (16/90)

Søndag: TØYNING tøyet hele kroppen 30 min, rehab (17/90)

Med dette så anser jeg sommerhalvåret som avsluttet, og i morgen starter en ny treningsperiode med blanke ark, nytt delmål og nye treningsplaner. I morgen deler jeg det nye delmålet og dermed hovedfokuset mitt frem til jul. Tirsdag forklarer jeg hvordan jeg skal nå delmålet. Og på onsdag deler jeg den grove treningsplanen jeg skal følge fremover de neste ti ukene.

Håper du har hatt noen fine dager, tusen takk for at du følger meg.

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *