Gjør deg klar for pøseregnet!

Folk får finne en god levegg, sier vakthavende ved Meteorologisk institutt Rannveig Eikill til VG. Dra på deg løpeskoene, og kom deg ut i pøsregnet, sier jeg.

Neste uke og starten på høstferien blir VÅT på Østlandet, det kommer mye nedbør. Så da er det bare for oss helårstrene å forberede oss, praktisk og mentalt.

For oss helårstrenere stopper løpe- og gåsesongen aldri ikke sant?!! Og vi trenger ikke sol og opphold for at turen skal bli god. Nå har vi vært så heldige med været i lang tid, vi klarer oss i all slags vær med riktige klær og innstilling.

Generelt bør du inngå å fryse når det regner – som gjør deg kaldere, og gjøre deg godt synlig! Du må også se godt.

Her kommer tipsene som forbereder deg til gode treningsøkter i pøsregnet!

  1. KLÆR: Kle deg rett! På kroppen; tynn, langermet ulltopp og vindtett og evt vannavstøtende jakke (gjerne med hette) og tights. Tynne hansker. På hodet; tynn lue eller cap, og buff. På føttene; ullsokker og evt regntrekk til skoene.
  2. UTSTYR: Refleksvest, hodelykt og plastpose eller plastlomme til mobilen (hvis du ikke har vanntett lomme på jakken).
  3. SKO: Ha sko med mønster på sålene, og avt vannavvisende overflate (f.eks gore tex).
  4. MENTAL INNSTILLING: Tren som planlagt selv om det regner! Det gir både mestring, treningseffekt og ekstra opplevelse. Skremmes du av været blir det lite kontinuitet på treningen. Litt yr i luften kan dessuten bare være en fordel for prestasjonen. Litt rufsevær gir en ekstra følelse av å leve, og gir en annen stemning og opplevelse. Kveldsmaten og dusjen etterpå «smaker» i tillegg himmelsk.
  5. TREN SAMMEN: Bli med i en utegruppe eller inviter en venn med på løpetur i regnværet. Det er mye hyggeligere, dere glemmer været og blir så stolte og glade sammen. Bor du i området Oslo Vest/Bærum, kan du hive deg med i min motbakkegruppe på tirsdager kl 19, og få motivasjon og drahjelp i all slags vær. Kontakt meg snarest: trine@trinestreningsglede.no!


Levegg eller friskus? Håper du ble hakket med klar og offensiv nå. Vi gir oss da for pokker ikke så lett.

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *