Uke 22/52: Perset da jeg hadde lyst og mulighet

I siste liten før jeg kjørte fra Bærum fredag rasket jeg med meg joggesko, en tights, rumpetaske og øretelefoner. Det kunne jo hende jeg fikk lyst på en løpetur, selv om fjellturer var den egentlig planen. Angrer ikke 🤩
«Derfra» til 35 kilometers perseøkt – man skulle tro det er ganske langt mentalt? Det var det ikke. Da jeg hadde spist frokost søndag kjente jeg lysten på å løpe, løpe langt. Solen skinte, kroppen kjentes veldig bra, jeg var uthvilt, hadde en perfekt løpetrase rett utenfor hotellet og muligheten til å velge helt selv hva jeg skulle bruke formiddagen til.
Muligheten & lysten var der – jeg grep det!
Etter en vakker, lett og velgjørende fjelltur dagen før, brukte jeg – ganske spontant og etter dagsformen og lystprinsippet – søndagen i løpeskoene. Rundt idylliske og småkupperte Ustedalsfjorden (10 km). Tre og en halv gang rundt løypen som er 10 km lang og har 80 høydemetre. Underlaget var perfekt for meg med grus-/kjerreveg for det aller meste, med et lite innslag av jordsti og asfalt. Med blå himmel, 19 grader og vindstille ble det en fantastisk dag, mestringsboost og personlig rekord. Jeg ble også bedre kjent i området.
Ettersom jeg i sommer har løpt lengre og lengre, har fire «halvmaratondistanser» pluss i ryggsekken og begynner å få litt erfaring med distanse og langvarig løping, treffer jeg godt på energi-tilførselen og tilrettelegging av mat/drikke. I rumpetasken hadde jeg en liten flaske med vann og en oppdelt banan. I en pose i et tre hadde jeg tre flasker med vann, en YT og en ekstra banan, som jeg svingte innom hver runde. Jeg drakk og fylte på vann fra posen hver gang jeg passerte. Og da jeg var ferdig styrtet jeg resten av vannet som var igjen. Helt perfekt!
Alt i alt var det en ekstrem opplevelse som var både slitsom, tung, langvarig, vakker og fantastisk!!! Veldig god følelse å se tilbake på et treningshalvår der jeg har fått gjort veldig mye som planlagt, både mht løping og styrketrening. Ja, jeg har løpt veldig regelmessig og mye over måneder nå. Men kroppen hadde aldri i livet tålt å løpe så langt uten styrken jeg har opparbeidet meg i bena, rumpa, kjernemusklene og ryggen. Føler meg sterk både når jeg trener og i hverdagen. To styrkeøkter i uken er nok folkens!
På Vestlia lå alt til rette for vakker fjelltur, tidenes treningsøkt og personlig rekord.
Treningen de neste ukene skal hjelpe meg til å nå det andre delmålet; Øke distansen fra 21 km gradvis
  • Langturene skal ligge på fra 15 km sammenhengende jogging og oppover. Den lengste skal være lengre enn 25 km, som er den lengste til nå.  
  • Det blir repetisjon av lett, korte økter, raskere løping og progresjon i intervallene.
  • Jeg planlegger fortsatt å gå gradvis frem, og skal ikke la meg friste til å gå raskere frem enn planen min sier.
  • Jeg må gjøre alt jeg kan for å fortsette som skadefri. Og agere raskt hvis smerter oppstår!
  • Ta hviledager og trene alternativt. Det er viktig å variere underlaget og med andre aktiviteter.
  • Styrke legger og kroppen generelt online.

SLIK TRENTE JEG DENNE UKEN: 22/52

MandagKORT OG LETT: 3 km rask løpetur. Generell styrketrening for hele kroppen, 40 min online. BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Tirsdag: KORTINTERVALL Gikk i 10 min til motbakker. Løp følgende intervaller oppover;  «1-2-3-1-2-3-1-2-3», gikk ned i pausene. Avsluttet med å gå ned igjen.

FÅ TIPS TIL INTERVALLØKTER PÅ DITT NIVÅ I MINE LØPEPROGRAM HER

Onsdag: Generell styrketrening for hele kroppen, 30 min online. BLI MED DU OG – MELD DEG INN HER

Torsdag: LANGTUR: Jogget 15 kilometer.

Finn et passende gå-, eller løpeprogram tip deg selv HER!

Fredag: Styrketrening på overkropp + tøyning, svært lett og rolig.

Lørdag: Fjelltur Geilo, 20 km.

Søndag: Persetur 35 km, tre og en halv gang rundt Ustedalsfjorden på Geilo.

♥♥♥

Svært fornøyd etter nok en frisk, fremgangsrik og fin uke.

Kjenner skikkelig på at tålmodigheten seirer om dagen.

Håper du har hatt en fin helg?

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *