Derfor trenger du sterk kjerne

Vondt i ryggen? Svai rygg? Dårlig holdning? Svak balanse? Treg i løpesteget? Kjernetrening vil mest sannsynlig hjelpe. Og spesielt hvis du har svake mage- og kjernemuskler fra før.

Kjernemusklene er selve drivverket i kroppen!

De viktigste funksjonene til mage- og kjernemusklene (rectus abdominis ++), som strekker seg helt fra nede i bekkenet til oppe ved femte, sjette og syvende ribbein, er å STABILISERE og sammenkoble kroppen, og gi god kroppskontroll og balanse.

5 gode grunner til å styrke kjernemusklene:

  1. GOD HOLDNING: God kjernefunksjon god kroppsholdning.
  2. FRISK RYGG: Sterk kjerne/mage beskytter ryggen og skåner deg mot skader generelt, ved at du kan unngå slitasje og overbelastning.
  3. STERK KROPP: I tillegg gir en sterk kjerne kroppen generelt ekstra styrke under løfting, dytting, trekking, løping osv. 
  4. RASKERE LØPER: Sterke magemuskler kan forbedre løpesteget og gå- og løpehastigheten. Raske løpere har mest sannsynlig sterk mage/kjerne. 
  5. GOD TRENINGSEFFEKT: Sterk kjerne fører dessuten til større treningseffekt generelt, som vel ingen forakter.

En sterk kjerne er oppsummert viktig når vi skal anstrenge oss – både på trening og i hverdagen.

I dette innlegget får du 24 mage- og kjernestyrkeøvelser med god veiledning

Håper dette innlegget var til inspirasjon!

God onsdag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *