Slik hjelper styrketrening på korsryggsmerter og svai rygg

Smerter i korsryggen hindrer mange fra å trene, men bevegelse, øvelser og generell fysisk aktivitet er å anbefale! Trening er i seg selv faktisk et viktig tiltak for behandling av muskel- og skjelettlidelser, inkludert korsryggsmerter.

Korsryggplager og muskelsmerter nederst i ryggen er ofte forbundet med:

  • ensidig belastning, feil og lite bevisst kroppsholdning over tid
  • at vi henger på hoften
  • har et fremovertiltet bekken og svai korsrygg
  • og at magen faller frem
  • musklene på fremsiden av hoftene blir korte
  • setemusklene bak blir svake og understimulerte

Plagene oppstår ofte blant kontorarbeidere, gravide, overvektige og stillesittende generelt.

Dette bør du gjøre mer av

For å motvirke dette positivt bør man trene, med mindre plagene vedvarer over lang tid uansett og du bør gå til lege eller fysioterapeut først. Men utgangspunktet er at en sprek og sterk kropp og en sterk mage/kjerne/rygg tåler mer belastning, og kan skape bedre balanse i fysikken, rette opp holdningen, redusere muskelplager og lindre korsryggsmerter.

Det er generell fysisk aktivitet som er det beste; kondisjonsaktivitet, hverdagsbevegelse og generell styrketrening.

Vanlige styrkeøvelser for store muskelgrupper i hele kroppen og funksjonelle flerleddsøvelser er hensiktsmessige øvelser for både den med svai rygg og korsryggplager,  og for den som vil unngå muskelplager.  Når man har svai rygg og korsryggplager, er det lurt å velge styrkeøvelser som bidrar til å gjenopprette balanse i kroppen.

Korrekt teknikk og holdning i ryggen er alltid viktig, og ikke noe mindre når du har ubalanse fysikken. Å få veiledning i balansert styrketrening er derfor veldig viktig.

Bli med på online styrketrening med meg ukentlig og få god veiledning i generell styrketrening – MELD DEG INN i Trines Treningsglede online styrketrening HER #egenreklame

Dette bør ikke gjøre

  • Ikke legg deg ned på sofaen og bli der pga korsryggplager. Så sant du ikke er frarådet bevegelse av lege, er det bedre å ta en smertestillende og gå en forsiktig tur til butikken, enn å bli liggende å stivne.
  • Ikke sitt for lenge i stille i en posisjon på kontoret. Veksle mellom å stå og sitte hvis du kan, og ta mikropauser vekk fgra stolen.
  • Ikke bli redd for bevegelse og trening, rådfør deg i så fall så du kommer deg i gang på en trygg måte.

Som du skjønner kan styrketrening og generell fysisk aktivitet hjelpe på svai rygg og korsryggplager, og nå håper jeg du ble inspirert til å ta tak dersom du sliter med slike plager.

Ta kontakt om du har spørsmål: trine@trinestreningsglede.no

God torsdag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *