Smarte råd og treningstips ved nakke/skulderplager

Mange av dere har slitt, sliter eller kommer til å slite med smerter i skuldre og nakke. Det er veldig vanlige og plagsomme muskelplager i et stillesittende samfunn og ikke minst på hjemmekontoret – og det er det lurt for alle å forebygge og/eller hjelpe seg selv med hvis det dukker opp.

OBS! Ved akutte og vedvarende plager bør du uansett oppsøke fysioterapeut eller naprapat! Jo raskere du får hjelp, gjør hensiktsmessig trening, og motvirkende tiltak, jo mindre sjanse er det for at plagene forverres og jo større sjanse er det for at du blir kvitt plagene.

Trening kan hjelpe. Her kommer gode tips!

HVORFOR er trening bra ved nakke/skulderplager?

Har man muskelplager så er anbefalingen å trene og bevege seg likevel, for bevegelse og skånsomme øvelser kan hjelpe på smertene, og styrker kroppen og holdningen. Men det er visse retningslinjer du bør følge. De får du her:

  • Tren på en måte som ikke gjør vondt verre.
  • Gyllen regel; Gjør det vondt lar du være.
  • Prøv alternativer og «halv bevegelsesbane» før du gir helt opp.
  • Varm alltid godt opp og tøy ut når du er varm.
  • Utfør bevegelser riktig i hverdag og på trening. Kvalitet over kvantitet!

HVA SLAGS trening er å anbefale ved nakke- og skulderplager?

Tøyning: Like viktig som styrke- og kondisjonstrening er at du tøyer muskelgrupper rundt området du har smerter, og i dette tilfellet gjør milde tøyeøvelser for; nakke, skuldre, bryst og rygg.

Mosjon: Som alltid er generell fysisk aktivitet det absolutt viktigste. Hverdagsaktivitet og mosjon teller begge positivt. Å gå turer i ulendt terreng og med løse og ledige armer er noe av det beste du gir kropper i ubalanse.

Kondisjonstrening: Varierte kondisjonsaktiviteter er bra så lenge det ikke fremkaller smerte. Store og dynamiske bevegelser, økt puls og sirkulasjon og smertelindrende endorfiner er topp.

Styrketrening: Så sant du velger styrkeøvelser bevisst over tid og har generelt god holdning og teknikk som ikke bidrar til å opprettholde eller forverre smerter i og rundt nakke- og skulderregionen, så er det positivt å få styrket kroppen generelt.

HVORDAN trene smart, skånsomt og effektiv med nakke/skulderplager?

I mitt online styrkekonsept tenker jeg forebyggende, effektivt og smart når jeg setter opp styrkeprogram til deg. Du blir drillet kontinuerlig om riktig holdning og god teknikk underveis. I tillegg styrker vi områder på kroppen som folk flest er svake i og trenger å styrke opp, og jeg gir alternativer når det trengs.

I morgen onsdag 28.april kl 10.00 skal vi ha en helkroppsøkt med ekstra fokus på holdning i øvre del av rygg og gode øvelser for deg med muskelplager i nakke/skuldre. Bli med da vel! Du kan trene «live» eller når det passer deg. Senk skuldrene og bli sterkere samtidig! #egenreklame 

KLIKK PÅ BILDET HER OG  MELD DEG PÅ STRAKS

første måneden gratis


Hva bør du gjøre utenom trening?

Fra du står opp av sengen: Vær bevisst din generelle holdning fra du står opp om morgenen og forsøk å ha god holdning gjennom dagen. (I online styrketreningsgruppene mine jobber vi gjennomgående med teknikker og øvelser som skal bedre holdningen din!)

På jobben: Ensidige og uheldige sitte-, stå-, ligge- eller løftestillinger og ubevisst feil holdning kan gi smerter og økende problemer i nakke- og skuldre. En gjennomgang av arbeidsplassen er et viktig tiltak ved muskelplager. Har du hev- og senkpult så bruk den. Ta kontakt med fysioterapeut! Mikropauser gjennom dagen er et tiltak du kan ta kontroll over for å løse opp og bryte uheldige mønstre. Gode øvelser som myker opp overkroppen er også positivt om du klarer det.

På privaten: I forbindelse med muskelsmerter og plager anbefales man dessuten også å finne ut om psykiske plager kan bidra til spenninger. Finner man årsaken kan man lettere endre seg i positiv retning. og så kan vi vel alle bli flinkere til å lytte til kroppen. Gir kroppen signaler skal man ikke ignorer det men stoppe opp og forsøke å ta tak i det.

Trine

2 kommentarer

  1. Takk for mange gode råd og tips! Tror vi er mange som sliter med dette i disse hjemmekontortider.

    1. Trines Treningsglede

      Så bra hvis det kom til nytte 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *