Kontinuitet har ført frem

Noe av det jeg savnet da jeg ikke hadde helse til å trene uavbrutt over tid, var nettopp kontinuiteten i treningen og effekten av det. Kontinuitet er en utvikling som ikke blir avbrutt og det som innen trening gir utvikling av styrke, kondisjon og optimal treningseffekt. Kontinuitet er det som driver ting fremover og som kan gi økt generell fysisk form. Som vi jo vil ha!

I flere år smakte jeg bare på sammenhengende fysisk aktivitet før den igjen og igjen ble avbrutt av sykdom etter 6-8 uker. Den tid er forbi! De magiske 8 ukene som frisk har nå blitt til hele 13 måneder som frisk, og kontinuitet er et faktum og merkbart gode. Likevel er det nesten ikke så jeg tror det, og at jeg venter på at det skal ta slutt. Derfor nyter jeg det så veldig. Det å trene jevnt og trutt, uke etter uke.

I dag – kan jeg skilte med at 40 av 120 planlagte styrkeøkter er gjennomført hittil i år. Noe som betyr 40/40 styrkeøkter i første kvartal (og at jeg ligger fint an til å klare års-målet) og svært god kontinuitet og gjennomføringsgrad på styrketreningen. Tallene er jo bare for strukturens og målrettethetens del, og å se tilbake på dem forteller meg at jeg har trent 100 % som planlagt; tre økter i uken i januar, februar og mars, deretter to.

Effekten er at jeg er merkbart sterkere. Naturlig nok. Kontinuitet fører frem! Kontinuitet er et av de viktigste treningsprinsippene, uten det ser vi langt etter fremgang.

Det gøye er jo at styrken er utviklet! At jeg løfter mye tyngre i alle øvelser, aldri mer har vondt i ryggen, skuldrene eller musearmen og at jeg kjenner meg sterkere i hverdagen. At jeg klarte å gå 54 km på ski!!! Det er FREMGANG, det er EFFEKT, det er UTVIKLING!!! Det er LØNN FOR STREVET. Hurra!

Er du fortsatt ikke medlem i online styrketrening? MELD DEG INN HER og prøv en hel måned gratis! #egenreklame

Sykdom og skader er naturlige årsaker til manglende kontinuitet på trening. Men dessverre er det mange dårlige unnskyldninger for ikke å trene jevnt og trutt. Som er veldig synd. Ikke noe er så tungt, kjedelig og demotiverende som å trene akkurat så sporadisk, ustabilt og sjeldent at du akkurat føler at nedlegger en innsats men likevel ikke oppnår » noe ting».

Er du frisk og kan trene med kontinuitet – SÅ GJØR DET!!! Det er da moroa begynner.

God tirsdag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *