12 styrkeøvelser for løpere

Styrketrening er som tannpussen – den skal jeg drive med til jeg dør. For jeg vil ha god helse og livskvalitet. Jeg vil føle meg sterk, frisk og sprek. Noe spesifikk styrketrening vil jeg også gjøre fremover i kombinasjon med løpetreningen, av to grunner:

  1. Skadeforebygging
  2. Forbedring av løpingen

For styrketrening effektiviserer løpsøkonomien – dvs at hvert løpesteg «koster mindre», noe som gjør at man kan holde en større fart over en lengre distanse.

Det trenger jeg! #halvmaraton

I praksis betyr dette at jeg kan gjennomføre halvmaraton-distansen ved bruk av mindre energi, eller løpe halvmaraton raskere. Ja takk!

Med andre ord øker styrketrening utholdenheten, så sant man balanserer mengden og fordelingen av trening riktig.

Ettersom jeg har et langsiktig treningsmål generelt og skal løpe hele sommerhalvåret og vel så det, så skal jeg trene for løpsstyrke over lengre tid. Da er jeg interessert i å ha et litt større utvalg av relevante styrkeøvelser for løpere, som jeg kan varierer mellom over tid. Så jeg har samlet hele 12 øvelser. Håper de kan inspirere deg og, hvis du jogger/løper.

Les også: Smart styrkeprogram for løpere

12 STYRKEØVELSER FOR LØPERE

  1. Knebøy, smal
  2. Utfall
  3. Tåhev
  4. Stående roing med strikk
  5. Foroverbøyd smal vekselvis roing med hantler
  6. Push-ups
  7. Skulderpress
  8. Sideliggende hofteåpner
  9. Planke
  10. Step-ups
  11. Sit-ups med føtter festet
  12. Setehev

3 måneder med slike øvelser 3 ganger per uke, vil gi merkbare resultater!

Flett inn en par løpeøvelser i styrkeprogrammet ditt, legg de etter løpeøkten eller baser et eget styrkeprogram på disse 12 øvelsene. Men husk å trene balansert.

Balansert styrketrening får du servert som medlem i Online styrketrening med meg. MELD DEG INN HER og begynn i morgen. Første mnd er gratis, ingen bindingstid! #egenreklame

Ønsker deg en fin torsdag.

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *