Uke 1/52: gått, jogget, testet

Skiene er preppet og pakket bort. Våren stiger frem, og det er bart noen steder i marka. Første uken av prosjekt «8 mil påsken 2022» er ved veis ende. Her deler jeg hvordan jeg har trent den aller første uken av de 52.

Først av alt; Det har gått fint. Jeg ble like positivt overrasket over meg selv på 5 km testen som jeg ble litt slått ut av hvor tøff 10 kl testen ble. Det var tungt og det var helt feil å ta den rundt Sognsvann en søndag i corona. Intervallløpeøkten ble byttet ut med lang gåtur på grunn av slitne ben etter påsken og for å lette litt på belastningen fordi dette var en test-uke. Lytter til kroppen og sikrer gode opplevelser fra start.

Les her om de enkle formtestene jeg har tatt denne uken

Treningen de neste ukene skal hjelpe meg til å nå det første delmålet; Løpe «Halvmaraton-distansen 21 km».

Langturene skal øke fra 10 km sammenhengende jogging til 16 km.  Det blir økter med stadig mer av løping (raskere enn jogging) og det blir en progresjon i intervallene – som vil variere mellom korte, mellomlange og lange.

I planen min har jeg lagt opp til å gå gradvis frem, og skal ikke la meg friste til å gå raskere frem enn planen min sier. Jeg må gjøre alt jeg kan for unngå skader og utfrivillige treningspauser. Og agere raskt hvis smerter oppstår! Ta hviledager og trene alternativt. Trene legger. Og styrke generelt. Det er viktig å variere underlaget og med andre aktiviteter.

SLIK TRENTE JEG UKE 1/52

Gikk, jogget, testet

Mandag: HVILEDAG (etter 54 km på ski dagen før og mye aktivitet i mars og påske)

Tirsdag: HVILEDAG (ikke uthvilt etter kraftanstrengelsen)

Onsdag: Generell styrketrening for hele kroppen (online styrke)

Torsdag: 5-kilometers TEST (1)

Jogget i 10 min til en flat, fast løype. Løp 5 km i jevn fart og så raskt jeg kan uten å gå for hardt ut og dabbe av. Tok tiden og noterte. Testen gjentas månedlig samme sted.

Fredag: Generell styrketrening for hele kroppen, i kludret TEST av knebøy, push-ups, kroppshev og planken + rask gåtur 10 km.

Lørdag: Hviledag/Lett gåtur ca 5 km.

Søndag: 10 kilometers TEST (1)

Jogget/løp 10 km i jevn fart og så raskt jeg kunne uten å gå for hardt ut og dabbe av. Tok tiden og noterte. Testen gjentas hver tredje måned samme sted; rundt Sognsvann.

Kommentar til treningen: Å teste er ganske gøy. Registrere «hvor du er» og vite at det skal jobbes med og bli litt bedre. Jeg klarte 54 km på klassisk ski med dårlig feste, mye motvind og minimalt med pauser. Jeg kan holde løping gående men er ikke rask. Merker styrketreningen jeg har i bena fra det siste kvartalet. Litt tunge ben. Grunnstyrken er ellers på plass, men jeg tar veldig få push-ups på strake ben til å ha trent så jevnt styrke lenge nå.

Jeg har fått enda mer glede av små gåturer etter corona og prøver å smette det inn som hverdagsaktivitet og i kombinasjon med noe sosialt. Ekstra skritt bidrar skånsomt til økt grunnform. Denne uken fikk jeg en runde med en venninne av familien på lørdag etter sjauing utomhus, og det var så utrolig kos og gjorde så godt å prate og vandre ute. Ellers var det velkjente økter kondisjonsmessig denne uken, og litt behagelig i den forstand at jeg «slapp» intervall, som jeg synes er det tøffeste innenfor løping. Stålsetter meg til neste uke! Styrketreningen er der som en nydelig støttesåle, med online gjengen min såklart.

Apropos online-gjengen. Se den vakre blomsten jeg fikk fra fire medlemmer i anledning 5-års dagen. Hvor rørende er ikke det??!!! Takk igjen jenter ❤️

Og apropos jenter og styrke, er du ikke medlem ennå? Benytt det gunstige innmeldingstilbudet som varer til midnatt i dag. MELD DEG INN HER innen kl 24.00 i dag søndag 11.april og få de TO FØRSTE MND GRATIS!!!

Hvordan har din uke vært? Har du fått inn god bevegelse, opplevd noe mestring, prøvd noe nytt eller vært i ro?

Jeg vil gjerne høre om din trening ♥

God søndag!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *