Nedtrapping – avslutt økten med en god følelse

Et utrolig godt råd for å oppleve treningsglede og ha lyst til å trene igjen og igjen, er å avslutte treningsøktene med en god følelse. Det handler om å roe ned, gjøre noe lett, lystbetont og velgjørende. Også kalt nedtrapping.

Men nedtrapping er ikke først og fremst «funnet opp» for det mentale og for motivasjonen. Du roer ned etter trening for å oppnå en fornuftig fysisk prosess som forebygger skader og fremmer fremgang og treningseffekt.

Dette er nedtrapping

Etter at du har varmet opp og gjennomført den treningen du har satt som mål for økten, eventuelt tatt som det kom, kommer avslutningen. Nedtrappingen.

I nedtrappingsdelen legger du forholdende til rette for god restitusjon, som igjen er viktig for å holde seg skadefri og oppnå gode utvikling i treningen.

  • Nedtrapping kan skje ved for eks rolig jogging, sykling, svømming, skigåing, lystbetonte øvelser, dans, gåing eller annen aktivitet.
  • Etter lette og middels harde treningsøkter bør dessuten uttøyning inngå som en del av nedtrappingen. (Å tøye på slitne muskler etter harde økter kan føre til skader – unngå det!)
  • Treningslæren sier også at vi bør skifte til tørt tøy, drikke væske som inneholder næring/vitaminer/mineraler og gjennomføre psykisk avspenning.

Men er nedtrappingen så viktig da?

Ja, etter at kroppen har vært utsatt mot hard belastning, bør den få anledning til å «ta seg inn igjen».

Dette skjer i kroppen under nedtrapping:

  • Opprettholder økt blodomløp og tilførsel av oksygen og næringsstoffer.
  • Nedbrytningsprodukter blir lettere transportert vekk fra musklene.
  • Du bruker kortere tid på å hente deg inn igjen etter trening.
  • Du føler på et velvære til slutt, som er viktig i seg selv og som bidrar til mersmak, treningsglede og regelmessig fysisk aktivitet.

Løping egner seg godt til både oppvarming og nedtrapping, noe som er med på å gjøre jogging til en enda enklere treningsform. Det samme gjelder jo også treningsformene sykling, aerobic, skigåing for å nevne noen. Man skifter ikke aktivitet fra hoveddel til nedtrapping, men gjør den samme aktiviteten roligere intensitet.

Ønsker deg god og oppbyggende trening med nedtrapping.

Og en fin onsdag. Nå er det ikke lenge til påske. Jeg sitter her og skriver i svarte tights, body og en knæsj gul treningsjakke, og skal straks ned i kjelleren og spille inn «Den ultimate påskeøkten del 2» til online-gjengen min

Trine

Foto: Pia Codling

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *