Slik får du en fin påske – 10 råd

Hva er egentlig det viktigste for deg i påsken? Jeg har tenkt ekstra mye på dette de siste dagene, ettersom ferieplanen allerede er endret og i tillegg fortsatt kan kanselleres helt. Pressekonferansen går i bakgrunn her nå mens jeg skriver…og det er nok heller ikke den siste før påsken som nærmer seg.

Svaret mitt er å være til stede og koble av. 

Påskeferien er en av de høytidene jeg setter aller høyest og er den tiden jeg verdsetter skigåing aller mest. Det er fordi jeg føler meg ekstra fri til å gå både tidlig og sent, kort og langt og alene når det er midlere i været og lengre, lyse dager. Det er i påsken jeg tørr å gå 4-5 mil alene, og tåler å være ute i snøen i timesvis med barna, and I love it! Jeg elsker å være på fjellet i påsken med skiløypa rett utenfor, og skvise ut alt som er igjen av årets skisesong. Og med all kosen og stemningen som påsken ellers betyr.

Av den grunn kommer jeg nok uansett til å bli litt skuffet i det vi får beskjed om at vi i år igjen ikke kan dra på hytta vi har leid på grunn corona, hvis det skjer.

Men jeg planlegger for at den skuffelsen ikke stikker så dypt eller varer for lenge. Jeg kommer til å komme fort over det og få en fin påske likevel med hjelp fra litt god psykologi.

10 RÅD FOR EN FIN PÅSKE

Uansett hvor jeg er..

  1. ..skal jeg ha fokus på det jeg har og kan gjøre og nyte, ikke det jeg ikke har. Takknemlighet er en evne jeg har øvd på og hatt lenge og den gir jevn tilfredshet, høy velvære og god mentalhygiene.
  2. ..skal jeg gjøre fysiske aktiviteter jeg liker. Selv om langrenn er drømmen er fysisk aktivitet ute egentlig det viktigste for meg. Derfor kan det bli løping, sykling, vandring og rollerblades.
  3. ..skal jeg «bare være». Jeg skal gjøre meningsløse ting som ikke nødvendigvis gir noen nytteverdi, selvutvikling eller bedre fysisk form.
  4. ..skal jeg være til stede og dyrke kvalitetstid med mine nærmeste. Spille, lese og lage ting sammen. Være aktive sammen. Og ikke minst «bare være» sammen.
  5. ..skal jeg ha litt egentid hvor jeg får lade, tenke mitt og forebygge at jeg blir sliten og lei. Dette er med på å gjøre ferien med barna/familien i coronatid oppbyggende.
  6. ..vil jeg ta vare på mine kjære. Være raus, se de andres behov, glede familien og kjæresten. Uansett hvilken kommunikasjonsform som kreves, vil jeg være tilstede for mamma som bor helt alene, og som oftest er alene i ferier – enten det er corona eller ikke.
  7. ..legger jeg listen lavt og tenker enkelt. Man må ikke ha alpinanlegg for å få skiglede, man trenger ikke treningssenter for å få endorfiner og man trenger ikke vekter for å få trent styrke. Man trenger heller ikke champagne, raklett-jern eller after-ski for å ha det fint. Nærmiljøet er undervurdert og det enkle er ofte det beste.
  8. ..skal jeg opprettholde døgnrytmen, sunt kosthold og bevegelse, og samtidig unne meg litt senere kvelder, noen utskeielser i matveien og det påskegodtet jeg digger aller mest.
  9. ..skal jeg lese og kose meg under et pledd, med en kopp kaffe og peisknitring.
  10. ..forventer jeg at det kan bli mindre gode dager, dårlig stemning, misforståelser, tappende barneoppdragelse og ting som ikke går som planlagt.

Håper du får en fine påske uansett hvor ♥

Det blir bra!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *