Livets første mil på skøyteski og de tre teknikkene


Livets første mil på skøyteski gikk i tåka og på hardt/glatt/sporete føre på fjellet i går. Ikke enkle forhold å jobbe under når du skal knekke koden med de tre teknikkene, men veldig lærerikt!

Skøytingens tre grunnteknikker
⛷Enkeldans: Brukes i lett terreng og med større fart. Ligner på padling, men har lengre skyve- og glidefase. Det gjelder å unngå stopp og finne en jevn rytme. Skiene skal danse med terrenget.
⛷Dobbeldans: Ett stavtak for hvert skyv med bena. Stavene settes i bakken før bena skyves ut. Brukes i lettere terreng, og i lengre slake bakker om farten er god. All tyngde ligger på skien du skyver fra med.
⛷Padling: Brukes i krevende motbakker. Stavene settes samtidig ned i på hengsiden og frisiden. Hengsiden er øverst i bakker som skråner sideveis. Tyngden flyttes etter stavisettet mens begge beina jobber. Et godt tips er å øve uten staver men med full bevegelse i ben og armer.

Kilde: Siri Halle og @christinewh

Jeg synes faktisk dobbeldans var enklest å lære inn helt i starten på kurs hos sistnevnte, mens tydde veldig lett til padling i dag da balansen ble utfordret ekstra mye.

Takk for turen Magnus!

Skøyting gir så mersmak, bare å jobbe på – øvelse gjør mester!💖

Skøyter du?

God tirsdagsklem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *