10 måteholdstips til vinterferien

Man skal kose seg i ferien. Men kos må ikke bety overdrivelse i mat- og drikkeveien og tilsvarende underdrivelser på aktivitetsfronten. Med måtehold, viktige utskeielser og daglig fysisk aktivitet kan man holde en sunn livsstil tross fridager. Derfor skal vi se nærmere på måtehold. Hva er det i praksis? I ferien?

Først litt om det fysiske aktivitetsnivået. Selv om akkurat vinterferien for mange er ganske aktiv kan ferietid likevel føre til at vi kommer i et spor over tid som ikke gjør oss så godt i den andre enden. Forskning viser at vi spiser mer enn vi tror og vi beveger oss mindre enn vi tror. Enten det er ferie eller ei. Håper måteholdstipsene under bildet kan inspirere til leve ut feriedagene bitte litt sunnere enn kanskje i fjor.

10 måteholdstips i 10 dager: 

  1. «Ta to»-prinsippet. Lag en plan før du går i sosiale sammenkomster. «Jeg skal ta en bolle, men ikke mer.».
  2. Spis og drikk regelmessig, så du ikke er skrubbsulten når usunne fristelser settes frem. Velg helst vann, men alternativt sukkerfri saft og brus.
  3. Kjør på med MYE av lekkert, sunt og næringsrikt tilbehør til måltidene (små tomater, rosekål, lekre reddiker, osv) og begrens porsjonene ellers.
  4. Gjør unntak og kos deg inni mellom, det er sunt og viktig. Men husk, kroppen vet ikke at det er ferie og unntak, det er vel bare en lørdag i vinterferien?
  5. Måtehold med alkoholen! Hva du velger av alkoholholdig drikke er ikke så avgjørende som mengden.
  6. Gå turer, skiturer eller vær fysisk aktiv jevnlig for å opprettholde muskelmasse og forbrenning. En dag i bakken teller absolutt.
  7. Tren gjerne styrkeøvelser der du er. Gjerne mange dager, men husk en hviledag mellom. Her er 50 øvelser som ikke krever utstyr. 
  8. Spis sakte og ta deg tid til å nyte maten! Da kjenner du metthetssignalene i tide – når du har spist nok.
  9. Nøtter og mandler er sunnere kalorikilder som så og si ikke påvirker blodsukkeret, enn sukker og søtsaker, selv om en neve er nok om man tenker på vekten.
  10. Inn på sporet raskt! Kom inn i ditt vanlige spor med mat og trening så fort høytiden er over.

Da gjenstår det å ønske alle en fin vinterferie snaaart! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *