Hvorfor baseøvelser?

Baseøvelser trener hele kroppen og er de mest tidseffektive styrkeøvelsene du kan trene. Smart valg av alle som synes tiden til trening er knapp!

Den som skal ned i vekt, anbefales å fokusere på baseøvelser fordi mange muskler involvert bidrar effektivt til økt muskelmasse i kroppen og dermed økt forbrenning.

Baseøvelser går dessuten gjerne over flere ledd og likner ofte på bevegelser vi har i det daglige.  Derfor regnes de også som funksjonelle med god overførbarhet til hverdagen.

Få mest mulig igjen for tiden du legger ned på trening ved å ha fullkroppsøkter med baseøvelser som «stammen» i treningsprogrammet ditt.

Fullkroppsøkt betyr at du trener hele kroppen i løpet av økten. Baseøvelser er øvelser som går over flere ledd og aktiverer store og flere muskelgrupper samtidig. Derfor så tidseffektivt!

Når du trener flere ulike muskelgrupper «hver gang» får du raskere resultater og progresjon. Derfor også effektivt!

Eksempler på baseøvelser er knebøy, markløft, utfall, roing og pushups. (Se øvelsene med veiledning ved å klikke på den enkelte øvelsen)

Mine fire personlige baseøvelse-favoritter:

  1. Sumo-knebøy
  2. Stående foroverbøyd roping, bred
  3. Sitten en hånds skulderpress med ett kne i underlaget.
  4. Planke med knesenk.

Se meg dra kjapt gjennom favorittøvelsene på Instagram @trinestreningsglede her!

(Se øvelsene med veiledning ved å klikke på den enkelte øvelsen)

Les også: 23 styrkeøvelser for ben med god veiledning

Håper det var til nytte 🙂

Jeg manner meg opp til den første turen på isen i helgen, wish bamby luck, he he..

Riktig god helg!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *