Jeg er mer lykkelig nå!


Livskvaliteten sank. Hverdagsgleden hadde store huller. Jeg hadde færre positive opplevelser i løpet av en uke. Og fikk ikke lengre de korte, intense «lykkeøyeblikkene».

Lett uro og bekymringer satt lengre i. Opplevelsen av fysisk mestring, formmessig fremgang og sunn utvikling uteble. Tilfredsheten var ikke den samme.

Heller tvert i mot.

Jeg mistet en del av meg. Noe av utviklingen føltes negativ. Det kjentes ikke bra, verken på kort eller lang sikt. På mange måter var noe helt som var helt galt, selv om det alltid er en grunn for ting.

I flere år har min kjære helårstrening vært satt på vent, og måttet vike for nødvendig hvile og rolig bevegelse. Jeg måtte lære meg å akseptere det underveis, og jeg klarte det!

Men nå – som jeg snart har fått trene regelmessig i et år, endelig – har det begynte å befeste seg i kropp og sinn og det har nesten gått opp for meg at jeg er blitt en helårstrener igjen. Og noe som er helt merkbart; jeg føler meg mer lykkelig igjen.

Å være fysisk aktiv, og gjerne ute bidrar til økt lykkefølelse! Det er så sant som det er sagt.

Bare spør psykolog og seniorforsker Ragnhild Bang Nes! Hun har forsket på lykke i over 16 år. I boken Lykkekuren lærer hun oss hvordan vi kan bruke forskernes funn som en verktøykasse i hverdagen for å bli lykkeligere. Og på God Morgen Norge forleden ga hun kortversjonen.

Hun har 5 konkrete tips til aktiviteter og øvelser som garantert vil gjøre deg lykkeligere. Å være fysisk aktiv er ett av tipsene. Så klart! Kanskje er det et av tipsene som virker raskest til og med?

Her er psykologens 5 tips til en mer lykkelig hverdag (så vidt jeg husker):

  1. Knytte bånd (til andre mennesker).
  2. Være fysisk aktiv (gjerne ute).
  3. Være oppmerksomt tilstede (forresten noe jeg lærte meg bedre i årene jeg ikke kunne trene men måtte roe ned og gjorde yoga! Dagens innrømmelse, hihi).
  4. Fortsette å lære og utvikle seg.
  5. Gi, bidra!


PS! Da GMN spurte psykologen hva som personlig hadde vært det mest kjærkomne for hennes livskvalitet, glede og lykkefølelse under corona, svart hun; Det å gå ut og være AKTIV i naturen. SE DET!

Psykologen erfarer at noe fysisk har vært det viktigste for det psykiske.

Positive opplevelser som de fem punktene gir oss bidrar til bedre helse, bedre vennskap og lengre liv. Og virker nærmest som en motgift mot stress, i følge psykologen. Jeg skriver herved under på at punkt 2 leverer som bare det, og kjenner hver eneste dag på hvor godt jevnlig trening og bevegelse over tid gjør for kropp og sinn. Føler det som en stabilisator på mange områder og det gjør meg mer hel igjen. Fantastisk!

Jeg synes vi alle skal ta med oss alle punktene i hverdagen. Men hvor har du størst potensiale? Hvordan kan du få flere positive opplevelser og mer lykke i livet ditt?

Takk for en fin uke med mange fine treningsrapporter, treningsprater og treningsøkter!

Velkommen ny uke i morgen!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *