Sjefsøvelsen for flat mage?

codlingweb-3641

«Tren magemusklene spesifikt og du slanker magen». Går det an?  

Så lenge jeg var treningsekspert i VGs Vektklubb.no fikk jeg spørsmål igjen og igjen om hva som er den beste øvelsen for å slanke eller forme et spesifikt område på kroppen – typisk «grevinneheng», «magefettet», «innside lår» og «sidehåndtakene».

Spørsmålet som ikke har noe svar får jeg fortsatt. Jeg forstår godt ønsket om å «punktslanke» bestemte kroppsdeler. Vi har alle våre områder vi gjerne vil forme, forandre og stramme opp.

Men det finnes dessverre ikke enkelte øvelser som alene slanker bestemte kroppsdeler og områder. Du får ikke nødvendigvis slank «six-pack»-mage av å trene sit-ups, stramme, definerte overarmer av å trene biceps og triceps eller «mindre» ben av å gjøre øvelser for lårene. 

For å få mer definerte kroppsdeler med mindre overflødig kroppsfett må du øke forbrenningen generelt og redusere fettprosenten. Det skjer ikke med enkelte øvelser men ved økt fysisk aktivitet, bruke av store muskelgrupper i hele kroppen samt negativ energibalanse over tid (du har høyere kaloriforbruk via fysisk aktivitet enn kaloriinntak via mat/(drikke). Så enkelt og så vanskelig for mange! 

MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER #egenreklame

Les også: Tre veier til høyere forbrenning!

Kondisjon

Mosjons- og kondisjonstrening fører til økt forbrenning på kort sikt. Effektive styrkeøvelser for store og mange muskelgrupper bidrar til økt forbrenning på lengre sikt. Vektlegg derfor kondisjonsaktiviteter og kombiner det med generell styrketrening for hele kroppen og ta gjerne en ekstra øvelse for den «nødne kroppsdelen» i tillegg. Husk kostholdet som spiller en viktig rolle. 

Økt muskulatur i det område du vil forme og redusert kroppsfett generelt vil sammen gi en ønsket effekt.    

Sjefsøvelsen og kjappe løsninger finnes fortsatt ikke dessverre. Ting tar tid!

Forslag til effektive styrkeøvelser er knebøy, utfall, benpress, armhevinger, brystpress, nedtrekk, roing, crunch og planken.  

Vårt genetiske utgangspunkt er forresten også med på å bestemme hvor på kroppen overflødig fett reduseres. Om fettet forsvinner på rumpa eller magen først, vil variere fra deg til meg og er altså utenfor vår kontroll. 

For å komme ditt «problemområde» til livs kan du kombinere kondisjonsaktiviteter, generell styrketrening og en øvelse for den «nødne kroppsdelen» eksempelvis slik:

  • Slankere ben? Kombiner svømming, generell styrke og benøvelsen «utfall».
  • Strammere overarmer? Kombiner raske turer, generell styrke og push-ups med smalt grep.
  • Flatere mage? Kombiner spinning, generell styrke og sit-ups.
  • Mindre legger? Fokuser på varierte kondisjonsaktiviteter og generell styrke, og suppler eventuelt med tåhev om du ønsker definert leggmuskulatur.

Få et opplegg for generell styrketrening ved å BLI MEDLEM i Trines Treningsglede online styrketrening HER! 

(PS. Kondisjonsaktivitetene er bare eksempler og kan gjerne byttes ut med andre aktiviteter som tar i bruk store muskelgrupper og som får pulsen opp.)
Variert trening for hele kroppen gjør susen for det meste, OG BLI ALDRI KJEDELIG!

Lykke til med dine prosjekter.

Hilsen Trine 

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *