Guide til trening i kulda

kulde2

Tren gjerne ute i minusgrader, men utsett hardøktene når det kryper under minus 15 grader. Ha dessuten riktige klær!

I dag får du en sjekkliste for smarte klær og viktige ting du bør tenke på ved kuldetrening samt tips ved løping i kulda.

Trening ute når det er kaldt, som gåing, jogging og langrenn, kan gi flotte opplevelser og god treningseffekt. Forskning viser at det ikke er skadelig, og det trenger ikke føre til at du blir syk. Men du må nok tåle å gå litt ut av komfortsonen. Styr dessuten unna harde økter med fokus på svært høy puls når det blir kaldere enn 15-12 minus. Og kle deg for å unngå å fryse.

Blir det veldig kaldt er det like lurt å trene innendørs eller ta seg en tur i moderat tempo, da det gir bedre treningseffekt og bevare motivasjonen.

Sjekk listen – er du er utstyrt på klesfronten? 

SJEKKLISTEN FOR KLÆR TIL KULDETRENING:

  • Ull og superundertøy så du kan ha flere tynne lag med klær. Lagene gjør at klærne isolerer godt, og du holder derfor bedre på varmen.
  • Bruk lue. Da unngår du store varmetap.
  • Bruk ull innerst hvis du skal være ute lenge. Ull isolerer og holder på varmen selv når du blir våt/svett.
  • Ha gjerne et fleece-sett du kan ha som lag to på ekstra kalde dager.
  • Bruk heller romslig vindtett bukse og jakke enn en trang kondom-dress.
  • Dekk til halsen med skjerf eller hals. Ull er lurt å puste inn i for å slippe kald luft ned i lungene.
  • Ha noe på hendene. Votter varmer bedre enn fingerhansker.  
  • Invester i klær det er mulig å bevege seg i.
  • Ha treningssko og skisko som ikke er trange, men som gir plass til ullsokker. Gå gjerne opp en størrelse i skotøy om vinteren.
kulde1

TIPS VED LØPING I KULDA:

  • Jo kaldere det er, jo bedre bør du dekke deg til.
  • Alle, også friske mosjonister, bør være varsomme med trening når temperaturene kryper ned 15 minusgrader og mer.
  • Minusgrader i kombinasjon med vind, oppleves enda kaldere og kan medføre frostskader. Bruk sunn fornuft.
  • Avbryt treningen før du får neglesprett og forfrysning.
  • Unngå å trene ute i kulda med vått hår.
  • Ta det med ro om du akkurat har vært syk.
  • Har du astma bør du ikke drive kondisjonstrening under 10 minusgrader. 

VIKTIGE TING Å TENKE PÅ VED KULDETRENING:

  • Rolige, jevne løpeturer (og skiturer) er en fin aktivitet, både i den ypperste kulda og når underlaget er glattere.
  • Bruk terrengsko/piggsko og få en mer avslappet løpestil og et sterkere fraspark.
  • Bruk klestipsene i sjekklisten over.
  • Lær deg løpeteknikk, det hjelper deg til å holde deg på bena på vinterføre. 7 TIPS TIL RIKTIG LØPETEKNIKK:
  1. HOLDNING: Hold et høyt bryst som peker frem og ikke nedover. Trekk skulderbladene lett sammen bak.
  2. BLIKK: Se fremover og ha lang nakke. Du unngår krum nakke og feilbelastning.
  3. TYNGDEOVERFØRING: Legg tyngden litt frempå.
  4. NEDTRÅKKET: Land på midtfot og slik at foten da er under hoften. Ikke foran!
  5. ARMPLASSERING: Ha armene inntil kroppen ved ribbekassen og med 90 grader i albueleddet.
  6. BRUK AV CORE: Aktiver kjernemusklene og tren gjerne kjernestyrke ved siden av løping.
  7. STEGENE: Kort ned på steg for å øke tempo. Anbefalt 180 steg per minutt.

Tren gjerne med variert puls hvis når ikke er for kaldt. Få tips til slike varierte økter fra ett av mine 8 ukers gå- eller jogge HER – klikke på bildet!

Ønsker alle en kjempevinter med trening! Stemningen du får ved å knirke rundt ute nå er verdt påkledningen og turen ut av komfortsonen.

Hilsen Trine 🙂

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *