Nyttårsforsettene rocker videre – mot alle odds

God tirsdag og velkommen til alle nye følgere! Sjekk gjerne en kort presentasjon av meg på Instagram HER! Gleder meg til fortsettelse med dere alle ♥ Trening blir særdeles viktig fremover dere! Og uansett hvordan nyttårsforsettet gikk – se fremover!

De fleste nyttårsforsett er allerede brutt

Ut i fra treningsselskapet Strava sin årlige rapport tror de de har funnet datoen hvor flest mennesker statistisk sett mister treningsmotivasjonen; 19. januar.

Allerede tirsdag i uken som gikk skal rundt 80 % av oss altså ha brutt forsettene vi satte oss for det nye ÅRET knyttet til trening og helse.

Artig info!

Havnet du i statistikken tro? Hi hi…

Tidligere år – både med og uten helseproblemer som hinder – har jeg definitivt satt meg nyttårsforsett og mål som det har vært for vanskelig å holde. Jeg har ingen problemer med å forstå det store flertallet som slår ut.

Av samme grunn (at jeg har erfaring med brutte nyttårsforsett før januar er omme) skjønner jeg også hvorfor det skjer. Man har en lei menneskelig trang til å sette urealistiske høye mål som man har fryktelig lyst til å nå men ikke stor nok motivasjon (eller helse) til å gjøre jobben som kreves over tid.

Og – jeg forstår hvorfor jeg selv IKKE havner i gruppen med «de som mislykkes 19. januar» i år. Nyttårsforsettene mine for 2021 rocker videre, selv om formen var litt småskrall igjen i helgen.

I år satte jeg mål som jeg føler meg overbevist om at jeg er motivert for å jobbe mot. Målet kjennetegnes av at det ikke er for hårete eller superpopulært. Det er middelmådig, realistisk og fullt ut gjennomførbart uten for store offre – OVER TID. Det krever langt i fra betydelig endret atferd av meg (som frisk), men justeringer, noen omprioriteringer og fokus, spesielt i starten må til for å definere tiden.

Målet innebærer ikke ekstrem atferd eller innsats i januar, men er på et nivå som både er anbefalt for oss alle hver og en, og på et like høyt nivå som er planlagt brorparten av månedene gjennom året. Underveis blir det variert, gøy og opptur uke etter uke. Når jeg når målet blir jeg veldig fornøyd, og det motiverer også.

Jeg røyk altså ikke på mitt nyttårsforsett 19.januar 2021, og føler meg ikke i nærheten av å mislykkes med prosessmålet jeg satte meg. Jeg skal fortsatt trene styrke 120 dager i 2021! (Og pynte meg med neglelakk og lebestift ukentlig, hi gi).

Bli med på online styrketrening du også HER! #egenreklame

Jeg har fortsatt stor tro på at jeg klarer å gjennomføre, selv om jeg selvfølgelig ikke har 100 % kontroll på helsen eller «alt» her i livet.  Men jeg går ikke rundt å «prøver» og «håper» og «ønsker». Snarere har jeg bestemt meg og jeg er godt i gang med planen jeg lagde for året, månedene og ukene, forankret i målet. Sykedager var forøvrig innbakt da jeg beregnet målet mitt, som gjør målet mer realistisk.

Etter hvert som ukene med tre styrkeøkter går,  begynner det å sette seg som en vane. Noe som bare gjør det enklere fremover. Planen er dessuten kun 2 økter i uken i flere måneder, så dette føles fullt overkommelig.

Forrige ukes tre styrkeøkter var både tunge, utfordrende, morsomme, varierte og mestringsgivende. Det gir mersmak!

Prosessmål (f.eks trene styrke 2-3 ganger i uken), kan forresten absolutt være verdt å teste ut dersom du har dårlig erfaring med resultatmål (f.eks løfte 100 kg i markløft til sommeren) langt frem i tid..

Vel, hvis helsen i 2021 tillater meg å ha denne vanen hele året og dermed nå målet, så kan det absolutt hende at jeg øker ambisjonsnivået og lager et nytt mål rundt styrketrening knyttet til resultater neste år. Men da er det realistisk! Det handler mye om at jeg nå starter på riktig sted, ta de riktige stegene og bygge sten for sten, og kan gå videre.

Føles bra, og jeg skal forsøke å overføre dette til andre områder i livet hvor jeg kan tenke meg noen endringer.

Kondisjonstreningen går helt av seg selv om dagen. Jeg digger ikke mølle, elsker likevel all aktivitet ute, ser frem til mer langrenn, koser meg fært med motbakkegruppene og savner dans og dansetimer…kort oppsummert...

Ha en nydelig uke til ettertanke om fortsetter og denslags. Uansett er 1.februar en fin dato for å justere mål og planer, tenker jeg ♥

Vi snakkes 💜

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *