Varig ned i vekt? Tren dette!

Mange forbinder vektreduksjon med kardio, svetting og å makse kaloriforbruket i treningsøkten. Og for all del, intensiv trening med høy puls gir høyest forbrenning under selve økten og på kort sikt, og er et effektivt bidrag i vektprosessen.

Men i et litt lengre perspektiv er det mest effektive og beste å kombinere styrke, kondisjon og sunn kost i passe mengder. For ikke å snakke om å like det du holder på med. Da blir det mer og mer langvarig. Dersom du tenker litt lengre enn til påske og ønsker å gå varig ned i vekt, forsøm altså ikke styrketreningen!

I dag vil jeg understreke viktigheten av styrketrening for en som vil VARIG NED I VEKT.

Bli med på online styrketrening HER! #egenreklame

Fordi – trener du regelmessig styrke vil du få større muskelmasse og det stabilisere vekten mer. En kropp med muskler er mindre sårbar for uregelmessigheter i kosten/matinntaket og aktivitetsnivået enn en med mindre muskler, som er et bra utgangspunkt, for naturlig nok svinger dette i alles liv!

Styrketreningen som bidrar til vektnedgang

30 % styrke sammen med 70 % kondisjonstrening og sunn kost er anbefalt for den som både ønsker formforbedring og varig vektnedgang.

Generell styrketrening med øvelser for store muskelgrupper, med store bevegelser og utført med en belastning mellom 8-12 repetisjoner over tid vil ikke bare gi økt styrke og bedre holdning, men også øke muskelmassen i kroppen og døgnforbrenningen. Prøv gjerne et slik program med veiledning HER .  Se meg dra kjapt gjennom øvelsene i en kort video på Instagram HER: 

Les også: To ganger i uken er nok!

For jo større muskelmasse, jo større forbrenning eller energiomsetningen 24 timer i døgnet. Den som trener regelmessig styrke og har god muskelmasse vil derfor ha høyere forbrenning også når de ikke trener. Dette gir et viktig bidrag til vektreduksjon og vektstabilisering i lengden. Det får man stor glede av når vekt-målet er nådd og man skal klare mesterstykket «å holde vekten», som mange eksperter mener er enda vanskeligere enn å gå ned i vekt.

Styrketrening og økt muskelmasse bidrar dessuten til oppstramming, men husk samspillet med generell mosjon og riktig kosthold!

Ellers er det mange andre grunner til at alle bør trene styrke. Jeg er den første til å anbefale at du vektlegger treningen som du trives med. Men noen ting er det verdt å starte med og gjøre selv om det ikke er superfestlig fra dag en. Da må man bestemme seg og kan motiveres av målet og det man oppnår. Trening skal være lystbetont men også et strategisk middel som man gjør av disiplin. Selv måtte jeg lære meg å like styrketrening over tid. Nå vil jeg ikke være foruten verken styrkeøktene eller effektene jeg får. Jeg unner alle dette!

Midlertidig vektoppgang

På badevekten kan vekten gå noe opp når du begynner å trene mer og spesielt styrke, men det skal du ikke bli motløs av. Vektoppgangen er midlertidig. Og årsaken er ufarlig, naturlig og forklarlig. Det betyr bare at du bygger muskler og at muskler veier en del og mer enn fett. Midjen og omkretsen vil samtidig minke, for muskler tar på en annen side mindre plass enn fett. Så på sikt vil kroppsvekten også gå ned. I starten oppfordrer jeg deg derfor til å fokusere helt bort fra vekten og fullt og helt på oppgavene og gjennomføringen. Hvis noe skal måles, som kan være lurt fra start, er det omkretsen og for eks midjemålet.

MIDJEMÅLET er et mye bedre mål på fremgang enn VEKTEN for en som skal ned i vekt NÅR man trener mye og øker mengden styrketrening og aktivitetsnivået. 

Den gode nyheten her: Et variert opplegg med både styrke- og kondisjonstrening blir aldri kjedelig 🙂

God uke videre dere!

Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER

MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER

Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER

Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg, gratis livesendinger og ting som skjer.

Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening

Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.

MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *