Fordelene med frie vekter + frivektsøvelser

codlingweb-4244

Da var det tirsdag. For meg betyr det trenerjobb ute i marka i kveld, og vi skal kjøre 4 x 4 intervall i motbakke i begge gruppene. Med den dobbel kondisøkten og den deilige lufteturen jeg akkurat hadde i lunsjen med en nydelig nabo og venn, trengs det ikke noe mer bevegelse i dag. Og jeg har pause fra vektene nede i kjelleren. Men i morgen er det på´nn igjen «live» med onlinegruppene mine; 30 minutters helkroppsøkt med håndvekter.

Håndvekter er for alle

Vi er små smått i gang med styrkeåret, er over 100 flere medlemmer etter nyttår og jeg gleder meg til alle de gode øvelsene vi skal gjennom sammen. Nybegynnere på styrke kan når som helst begynne med og lære seg styrketrening med frie vekter som håndvekter. Når du begynner å trene med håndvekter (og kettlebells/vektstang/strikk osv) blir øvelsesutvalget plutselig enormt og friheten stor.

Får du veiledning, lærer deg øvelser og begynner med lette håndvekter, kan du trygt starte i dag. Frie vekter kan utvide øvelsesutvalget og progresjonsmulighetene betraktelig – for overkroppen spesielt – samt gjøre beinøvelser tyngre. Som et supplement til øvelser med egen kroppsvekt, gir enkel frivektstrening deg gode muligheter for å få trent større deler av kroppen på en variert og effektiv måte.

Anbefales!

frie-vekter

Se meg dra kjapt gjennom noen kjente frivektsøvelser på Instagram her!

Få over 20 frivektsøvelser med god veiledning i dette innlegget

Vær tålmodig

Å manøvrere tungt, løst utstyr kan føles lettere med litt styrketreningserfaring. Frivektstrening kan virke begrensende helt i starten, som med så mye annet nytt. Jeg hadde trent regelmessig over tid og funnet tryggheten og interessen for styrketrening før jeg beveget meg videre fra apparatene, matten på gulvet og bare min kropp til alt det forskjellige utstyret, men med litt tålmodighet så ble frivektstrening en lek og håndvekter en favoritt.

Les om fordelene med apparattrening her!

codlingweb-4576

Med god veiledning er det heller ikke noe i veien for å prøve seg frem eller lære seg helt nye og kanskje mer kompliserte frivektsøvelser, men det er ikke noe hast. Uansett – når du først trener med frie vekter er det viktig at du utfører øvelsene med god teknikk.

Les om styrketrening for nybegynnere her!

Innlæringen av teknikken kan ta tid i en del øvelser og være en tålmodighetsprøve. Du bør like styrketrening og være interessert nok til at du tar deg tid til å jobbe med utførelsen. Hvor tungt du løfter skal aldri gå på bekostning av god teknikk. Er du veldig ivrig på å bli fort sterk, så vær obs.

Når du har mer erfaring, kan teknikken og føler deg trygg – med eller uten veiledning – blir alle frivektsøvelsene enklere å få til og treningen kan blir veldig effektiv, variert og morsom.

FORDELER MED FRIVEKTSTRENING:

♥Egner seg for hjemme- og ferietrening

Når du har litt kunnskap, erfaring, selvstendighet og noe utstyr, eller hvis du følger livetrening med god veiledning, blir styrketreningen veldig tilgjengelig for deg. Du kan trene styrke regelmessig hjemme om du ønsker det. Og ta med deg treningen på ferie. Over tid trenger du litt øvelser å velge mellom, og noen håndvekter eller annet utstyr gir deg denne friheten uten at du må dra på treningssenter.

Les mer om online generell styrketrening med meg her

Les mer om online styrketrening for vektreduksjon her

♥Gir god hverdagsnytte

Når man trener med frie vekter likner ofte bevegelsene på de som vi bruker i det daglige. Bevegelsene i øvelsene går ofte over flere ledd, slik som naturlige bevegelser gjør i hverdagen, og man får en mer allsidig bruk av musklene og kroppen. Frivektstrening gir en type styrke som vi gjerne har god nytte av i hverdagen.

♥Utløser høyere forbrenning

Trening med frie vekter stiller større krav til stabiliseringsmuskulatur og til musklene som gjør jobben i en øvelse. Mange frivektsøvelser involverer flere muskelgrupper samtidig. Tilsammen skaper dette større muskelarbeid og høyere forbrenning under selve økten. Til sammenligning bruker vi mindre energi når vi trener i apparater, fordi bevegelsesbanen er styrt og færre muskler brukes.

♥Utfordrer og motiverer viderekomne og godt trente

Ikke bare blir øvelsesutvalget stort fordi det finnes mye forskjellig type utstyr. De fleste frivektsøvelsene kan i tillegg gjøres i mange varianter fordi man enkelt kan justere retningen man løfter i, måten man står på, vinkelen man sitter i, grepet man velger osv osv. Mulighet for fri fantasi og ny type belastning kan passe bra for en som har trent mye, gjort det samme lenge, og som trenger en forandring og vil ha mer fremgang.

♥♥♥

Håper dette var til nytte for deg. Om du har spørsmål om styrketrening, må du gjerne sende meg spørsmål. Du er også hjertelig velkommen til å spørre meg direkte under livsendingene mine.

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *