Skriv treningsdagbok – gode grunner og tips

 

God mandag. Vi er inne i årets andre uke og du har forhåpentligvis kommet i gang med treningen. Men har du skaffet deg blank treningsdagbok og begynt å bruke fargestiftene? His ikke. løp og kjøp og ta et skippertak. Det er ekstra gøy hvis hele boken kan fylles!

For du trenger ikke være treningsentusiast, supermosjonist eller drive på med avansert styrke- eller kondisjonstrening for å ha nytte av å skrive treningsdagbok. Det er enkelt, gøy, motiverende og nyttig for alle som investerer tid i trening og ønsker fremgang, det anbefaler jeg det på det varmeste!

Treningsdagbok er for alle som vil ha godt utbytte av innsatsen

Når jeg er frisk og kan trene normalt så fører jeg helst treningsdagbok hver dag, men det er som oftest behov for et aldri så lite skippertak mot slutten av uken for å sikre at jeg har fått fullført notatene jeg har planlagt å føre etter styrke-, kondisjons- og bevegelighetsøkter. Også er det viktig å få med hviledagene.

Selv om for eksempel styrkeøktene rapporteres i detaljer der og da, gjenstår det ofte å fylle inn noen opplysninger etter økten.

Hva skal du skrive ned i treningsdagboken?

Ut i fra fasen man er i og målet man har, kan notatene kan være alt fra så enkle som stikkord om hva man har gjort og hvor lenge, som for eksempel «dance step, 75 minutter», noen relevante data fra pulsklokken og eller noen korte notater om treningsopplevelsen. Eller det kan være mer detaljert, hvis det er lystbetont, relevant og interessant for prosessen.

  • I styrkeøkter noterer jeg typisk hvilke øvelser, antall repetisjoner/serier og antall kilo/motstand. Og eventuelt tiden jeg brukte.
  • I kondisjonsøkter noterer jeg litt forskjellig, men blant annet gjennomsnittspuls, total tid, totalt kaloriforbruk, ant km, om det føltes lett, passe hardt eller hardt, gøy osv.
  • Bevegelighetsøkter kan også gjerne noteres, for eksempel hva du gjør og beskrivelse av din bevegelighet. Du kan også lage deg en skala, for eksempel for treningsglede og muskelsmerter, hvor du vurderer økten på en skala fra 1-10.

Det er også veldig nyttig å skrive ned tips til seg selv til neste liknende økt, mens man har opplevelsen ferskt i minne. Det gjør jeg ofte!

Det viktige er egentlig

å skrive ned de tingene som betyr noe for deg å ha kontroll på, forbedre,

ha fokus på, knytte til målet ditt/veien dit, 

og at du noterer de samme tingene fra økt til økt,

slik at du kan sammenligne senere.

I all hovedsak ønsker vi effektivitet og godt utbytte i treningen – det gir i seg selv motivasjon i en hektisk hverdag. Jo mer resultater og utbytte jeg kan forvente av tiden jeg investerer på trening, jo mer villig er jeg til å trene.

Personlig skriver jeg treningsdagbok fordi:

  • EFFEKTIVITET: Notatene sparer meg for tid og nøling rundt og under selve treningen. Jeg finner lett tilbake til hva jeg gjorde sist og kan starte rett på der jeg slapp…eventuelt sikte et hakk over, hvis det er på tide med økt belastning eller hardere innsats. Eller legge meg litt lavere om dagsformen er laber.
  • KONTROLL: Treningsdagboken er et viktig verktøy for alle som ønsker å systematisere treningen og få bedre kontroll over treningshverdagen. Det er lett å evaluere, justere, premiere.
  • SYNLIG FREMGANG: Du ser fremgang og manglende fremgang svart på hvitt. Det å vite at du har kommet et skritt på vei kan gi glede, mestring og ny giv. Ved å sammenligne dagens notater – for eksempel «gikk rask tur rundt Sognsvann, 25 minutter» med tidligere notater – «xxxxx 22 minutter», ser du konkret fremgang, selv om det kanskje ikke føles sånn hver dag.
  • GJENNOMFØRING: I perioder lar resultatene fysisk vente på seg. Da er det en oppmuntring bare det å bla i dagboken og se at den er full av innsats over den siste perioden.
  • ENTUSIASME: Apropos å ha et mål, lage treningsplan, ta eierskap osv, så skaper du engasjement for deg selv ved å skrive dagbok. Trening er gøyere med en treningsdagbok i aktiv bruk.

Fremgang kommer med dedikert innsats over tid. MEN det er ikke alltid man kjenner fremgang, eller opplever at ting forbedrer seg. Noen ganger føler man kanskje at alt er «dritt», at det stagnerer og at man er milevis fra mål. På sånne dager, spesielt, kan det å bla i treningsdagboken gi deg informasjon om gjennomføring, fremgang og du kan få en bedre følelse.

Ha en fin uke!

Varm hilsen Trine 🙂

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER

MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER

Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER

Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg, gratis livesendinger og ting som skjer.

Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening

Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.

MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *