Jeg lever med PCOS

Kiloene har sittet hardt fra jeg var barn – tilfeldigvis fikk jeg vite om den skjulte sykdommen for ca åtte år siden.

Hele 10-15 % av alle kvinner og jeg har PCOS (polycystisk ovariesyndrom). På ulike måter påvirker det kroppen – som er sjelens hus og hovedverktøyet i jobben min. I dag vil jeg være åpen om sykdommen jeg lever med, og om det vanskelige som har fulgt med.

HAR FÅTT KOMMENTARER: Allerede da jeg var barn måtte jeg høre om kroppen min, at den var for stor, av en omsorgsperson som stod meg veldig nær og som var høyt oppe i helsevesenet. Det var sårende for et aktivt barn som ga alt på håndballbanen og på dansescenen.

På håndballbanen hadde jeg kraftfulle langskudd og spilte høyrebeck. Samtidig jobbet jeg med høye kick, elegante hopp og funky bevegelser på dansetrening og oftest fremst på scenen.

Jeg ble tatt opp i dansekompaniet for de mest ambisiøse men fikk mindre og mindre roller. Jeg bestod audition på danselinjen på Fagerborg men røk ut på de fysiske testene. Jeg hadde et godt utgangspunkt med ferdighetene, treningsgleden og innsatslysten, men jobbet kroppen mot meg allerede da?

Å bevege seg har alltid vært litt tyngre for meg enn for mange rundt, på grunn av størrelsen og kroppstypen. Det tror jeg har gjort meg sterk – både kroppslig og mentalt. Jeg jobber godt med motstand i begge tilfeller! Men om jeg var fem kilo lettere – hadde jeg spilt bedre, blitt en flinkere danser, vært et sikrere kort?

Måtte slanke meg for å bestå PT-eksamen

På eksamen for personlig trener strøk jeg på første forsøk. Teoretiske og praktiske prøver gikk bra, og jeg var både frisk, sunn, sterk og godt trent på da. Sensuren sa likevel at jeg måtte SE sunnere ut. Jeg måtte altså prøve igjen når et sunnere og mer ideelt kroppsbilde for en trener var på plass, om jeg skulle komme i mål.

Etter et par måneder med råhard slanking gikk jeg opp til eksamen igjen – kanskje to kilo lettere. Jeg bestod! Kostholdet var ikke endre betydelig, jeg spiste sunt nok fra før. Og jeg hadde ikke trent mer, jeg trente nok fra før. Men jeg spist mye mindre en periode og gikk ned et par kilo. Min tolkning var at det var der skoen trykket for at min sunne kropp skulle synes bedre. Jeg ble egentlig litt overrasket da jeg bestod PT-eksamen etter kun å ha slanket meg (og det var jo ikke noe jeg ble oppfordret til), men selvfølgelig veldig glad siden jeg endelig kunne begynne å benytte kompetansen min og begynne å jobbe som personlig trener.

Heldigvis har jeg aldri tvunget meg selv til verken lange løpeturer, hyppige treningsøkter eller vonde intervaller, men når jeg tenker over det så er det kanskje en årsak langt tilbake som gjør at et veldig høyt aktivitetsnivå året rundt er veldig naturlig for meg? Underbevisst har jeg muligens kjempet mot overvekt og økende vekt i alle år, for ikke å bli for tung for livet, normen og han som sa jeg var for stor som barn. Mitt lyse sinn, store kjærlighet til meg selv og «fighter»-hode har heldigvis kjempet med meg. Jeg har alltid vært veldig glad i meg selv♥

Den skjulte sykdommen

PCOS er en sykdom som bare rammer mitt kjønn og som ofte forekommer uten at man vet om den. Uansett, verken før eller etter jeg fikk diagnosen som 37-åring, har den stått skrevet i pannen min eller på treningstightsen. Sykdommen synes ikke og kan gi alvorlige helseproblemer. For ca halvparten gir den også overvekt. Årsaken til sykdommen er ukjent.

Til tross for hvor mange som faktisk har det, snakkes denne ofte utfordrende kvinnesykdommen lite om. Og selv snakker jeg aldri om det. Men jeg ble inspirert av fotballprofil Therese Sessy Åsland (25) som nylig delte i NRK at hun lever med PCOS. Jeg ønsker også å åpne litt opp om denne diagnosen. Generelt vil jeg fortsette å være åpen om både motgang og medgang i livet. Jeg er en person som kjemper meg frem, lykkes med en del og har det bra i livet, men alt er ikke fantastisk eller lett av den grunn.

Dette er PCOS

Symptomer:

  • 20 eller flere eggposer i en eggstokk.
  • Uregelmessig menstruasjon.
  • For høyt testosteronnivå.
  • Utvikling fra puberteten, eller fra 20-års alderen.
  • Fet hud, kviser, akne.
  • Stor hårvekst.
  • Halvparten av kvinnene med PCOS er overvektige.

For å få diagnosen PCOS må du ha minst to-tre av symptomene.

Vanlige følger: 

  • Høgt testosteronnivå, som kan gi uønsket hårvekst i ansikt, på bryst, mage, armer og ben.
  • Kviser, hårtap på hodet.
  • Naturlig høy muskelstyrke.
  • Økt sexlyst.
  • Mangel på eggløysing, som kan føre til vanskeligheter med å bli gravid på naturlig måte.
  • Høyare blodtrykk enn «normale» kvinner.
  • Diabetes.
  • Nedsatt livskvalitet og seksualliv.
  • Mer angst og depresjon.
  • Abort eller for tidlig fødsel.
  • Søvnapné.

MINE SYMPTOMER OG FØLGER:

  • Jeg kunne ikke bli gravid på naturlig måte på grunn av manglende eggløsning og for mange egg, men fikk medisinsk behandling og vi fikk to barn.
  • Uregelmessig menstruasjon og fungert bedre på p-piller.
  • Fet og kvisete hud fra puberteten og til voksen alder.
  • Naturlig høy muskelstyrke alltid.
  • Søvnapné.
  • Har aldri vært normalvektig uten å ha et meget høyt aktivitetsnivå og meget stort fokus på hva og hvor mye mat jeg har fått i meg.

– Hos enkelte med PCOS vil de ekstra kiloene være der nesten uansett hvordan de trener og spiser, sier forsker og overlege Jan Mellembakken til NRK her

Sykdommen ble oppdaget tilfeldig først da jeg var 37 år

En del vet forresten ikke at de har PCOS. Selv visste jeg ikke om at jeg hadde sykdommen før Frode og jeg ønsket oss barn. Jeg drog faktisk til fastlegen etter jeg hadde funnet mannen jeg ville dele livet med, for jeg fikk noen underliggende bekymringer om at jeg «aldri» hadde menstruasjon, og lurte på om det nødvendigvis ville sette i gang igjen bare ved å slutte på p-pillen. Ville jeg få eggløsning «som bestilt»? Uten eggløsning – ingen graviditet!

Fastlegen delte min bekymring og spesielt da jeg hadde vært uten p-piller 3-4 måneder og ikke fikk menstruasjon. 37 år henviste han meg til gynekolog-spesialist, som ved sine undersøkelser oppdaget PCOS hos meg, som behandlet meg og slik hjalp oss med og få barn. Både ett og to. Gjett om vi elsker Doktor Øystein Magnus.

Hadde ikke det å få barna vi ønsket oss gått bra, hadde selvsagt diagnosen gitt meg ekstremt mye større negative følger enn det den faktisk har gjort. Sånn jeg ser det har jeg sluppet unna med kvisetryne og kort tids usikkerhet rundt det å få barn. Og så har jeg måttet leve med kiloer som har sittet veldig hardt på kroppen i alle år, noe som absolutt kan være tungt til tider. Dessuten vil det bli enda vanskeligere å kvitte seg uønskete kilo for hvert år som går etter fylte 45 i mai 2021.

Naturlig høy muskelstyrke

Akkurat som fotballprofil Åsland, har jeg alltid oppfattet meg som litt sterkere enn andre jenter. Det kan forklares med diagnosens symptom «naturlig høy muskelstyrke», et trekk ved tilstanden som faktisk var nytt for meg inntil jeg leste saken om henne.

Venninnene mine kalte meg «big mama» husker jeg, for jeg var alltid hun som tok de tyngste takene – være seg løfte alles sykler over en bratt kneik, flytte dekk, måke tung snø, dytte løs biler som hadde kjørt seg fast med de andre pappaene eller annet. Kallenavnet var bare kjærlig og ikke noe jeg tok meg nær av. Og jeg hadde som sagt kraftige langskudd på håndballbanen, som både fersk spiller og uten styrketrening i kroppen. Jeg tok også en del karer i håndbakk husker jeg, og løfter mannen lett, hehe.

De siste 4-5 årene med sykdom og ufrivillig inaktivitet har formen og ikke minst muskelmassen og styrken tapt seg mye. Likevel har kroppstyrken min overrasket meg. Selv med keisersnitt i magen. Med unntak av de første ukene som pasient har jeg båret barna nokså lett hele veien, gjerne begge to på likt, opp trapper, dratt pulker langt og bratt osv. Og jeg merker at de stoler veldig på mammaen sin fysisk. Jeg har følt meg syk og svak siden de kom til verden, men de opplever meg ikke sånn. I luke 8 i julekalenderen fra dem i år stod det «mamma er sterk». Sukk.

Kraftig kroppstype har jeg dessuten alltid hatt, det er det ingen tvil om. Det lever jeg forøvrig veldig fint med. Jeg synes former, muskler og litt å ta i bare er fint, og foretrekker det fremfor å være tynn. Det jeg ikke trives med eller aksepterer like lett er overvekt, overflødige kilo, og unødvendig, helsetruende kroppsfett. Der gjør også livet og hverdagen litt tyngre enn ønskelig. Jeg må jobbe ekstremt hardt for normalvekt og det blir ikke lettere fremover med øktende alder. Dette kan tynge meg.

Men!!!!! Det hjelper faktisk å ha en diagnose og forklaring på det, selv om kiloene ikke går noe lettere av eller forsvinner med noen annen metode av den grunn. Men jeg er veldig takknemlig for at det ble oppdaget og at jeg forstår litt mer av kroppen min. Det er godt å ha en forklaring på hvorfor den ikke fungerer helt som andres og etter de «fysiske lovene», og å vite at når jeg tror jeg gjør nok for å oppnå vektreduksjon så må jeg bare doble innsatsen. Sånn er det for meg, mange av oss.

At de rundt meg og alle som har meg som treningsinspirator vet og forstår, hjelper også.

I min formidling føler jeg meg forresten veldig trygg på at vekt og vektreduksjon er helt naturlig å snakke om og et viktige tema å ta opp, streife og av og til snakke åpent rundt. Kanskje er denne diagnosen i kroppen med på å gi meg denne tryggheten? Vi trenger ikke være så redde for å mene at normalvekt er noe sunt og bra som vi ønsker oss og har godt av.

Vil ikke trene meg i hjel

Mange med PCOS som er overvektige, og kanskje spesielt unge jenter, er utsatt for å trene seg i hjel med denne diagnosen. Det er skummelt og derfor er det veldig dumt at diagnosen ikke kjennes til, og at ikke alle som har den kan få råd og evt behandling.

Selv vil jeg aldri ende med overtrening for å komme kiloene til lovs eller anbefale noen det. Ja, jeg har et høyt aktivitetsnivå men det er naturlig for meg og heller ikke noe ekstremt høyt. Jeg er en ganske rasjonell kvinne og vet at jeg trener nok og hviler nok. Å presse seg til å trene enda mer for å få mer slankeeffekt, hadde vært usunt og trolig veldig ødeleggende for treningsgleden – som jeg setter så høyt. Kostholdet er derimot det åpenbare og mest fornuftige å passe på og justere for å endre kroppsvekten, uten å overfokusere på det heller. KOMBINASJONEN av riktig kost, styrke- og kondisjonstrening er helt klart det beste her også. Langsiktighet og sunn, balansert livsstil. Reality bites!

Så nei, det er ikke nødvendigvis en lett diagnose jeg lever med. Den må takles for å bevare god helse – både fysiske og psykiske, og jeg kan over hode ikke få barn helt naturlig. Men for min del vet jeg at nå som jeg er frisk over tid, kan trene normalt, og ikke planlegger flere barn, så er jeg i god balanse og lever greit med PCOS, voksne kviser og fet hud.

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER

MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER

Takk for at du leste og god helg!

Del gjerne innlegget og spre åpenhet om en veldig vanlig kvinnesykdom du og!

Trine

♥♥♥

Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER

Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg, gratis livesendinger og ting som skjer.

Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening

Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.

MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *