Hei sjef, kom på banen! Hodene du leder skriker etter trening i arbeidstiden.

Alle sjefer bør nå oppfordre til fysisk aktivitet i løpet av «hjemmekontordagen»!

Covid-hverdagen med hjemmelivet og ikke minst hjemmekontoret begynner å bekymre meg og mitt folkehelsehjerte. Og som sjef ville jeg ikke bare vært urolig for de ansatte, men også for driften og lønnsomheten.

Selv en som er vant til å være aktiv er i mindre hverdagslig bevegelse nå enn det kroppen er skapt for. Hjemmekontorjobb gjør en daff og lat. Jo mindre energi man bruker jo mindre energi føler man at man har. Den skumle, negative spiralen mot mer inaktivitet og et sløvt hode er i gang.

Man må anta at NEAT-nivået er sterk redusert for svært mange nå etter måneder med et unaturlig ensartet hjemmeliv.  NEAT er en forkortelse for «Non Exercise Activity Thermogenesis» – altså energiforbruket ved annen aktivitet enn trening, spising og soving.

NEAT er typisk energien vi bruker på aktiviteter i heimen som husarbeid, hagearbeid og snømåking. Men ikke minst utgjøres NEAT av å gå til jobb, ta trappen, skrive og vandre omkring – aktiviteter veldig mange ikke har i hverdagen nå.

Da vi gikk på jobb hadde vi NEAT naturlig. Skrittene vi fikk til og fra jobb, kaffemaskinen, kollegaen, møterommet og møte ute hos kunden utgjorde viktig bevegelse, energiforbruk og avbrekk i stillesittingen. Denne typen aktivitet teller positivt for både den psykiske og fysiske helsen og ikke minst fungeringen på jobb og ellers i livet.

Det gangnet sjefen og kanskje bunnlinjen.

Mange går nå knapt 50 meter i løpet av en dag, ufrivillig, og er mer tomme for energi enn noen gang. Og mer motløse. Det går dypt inn på selv en som ikke har lederansvar. Medmenneskelighet holder lenge til bekymring.

Å gå fra sengen til frokostbordet for deretter å sitte inne med jobb i timesvis betyr dessuten mangel på frisk luft som også påvirker helsen og arbeidskapasiteten negativt.

Til slutt klarer man ikke å jobbe effektivt lenger. Hodet blir tungt, man blir trøtt, får økt stressnivå, hjernen fungere tregere og det kan gå ut over humøret, immunforsvaret, vekten og fordøyelsen.

Vi får ikke gjort noe med situasjonen med hjemmekontor nå og må bare akseptere og gjøre det beste ut av det. En god løsning for å erstatte tapt naturlig energiforbruk er en halvtime med mosjon eller trening hver dag, helst i dagslys og frisk luft. Jo lavere NEAT pga hjemmekontortilværelse jo viktigere blir EAT (energibruk ved trening), altså treningsøkter og grep for å øke det fysiske aktivitetsnivået.

Da må sjefene på banen – for å tillate, tilrettelegge, oppfordre, legitimere og fremsnakke!!! Daglig bevegelse må inn i den midlertidige arbeidsinstruksen. Og aller best, sjefen går foran som et godt eksempel.

Nå er det skrikende nødvendig for sjefens kropper og hoder at de beveger seg hyppig og mer, får frisk luft i dagslys og bryter opp den stillesittende jobbdagen, og da må man vite at det er «innafor», kalkulert for og forankret i ledelsen.

Selv med en sjef som oppfordrer til trening i løpet av arbeidsdagen er det ikke lett. Selv for en som pleier å trene kan de siste månedene gjøre det er krevende å klare og hente fram energi til å komme seg i gang igjen nå. Hvordan er det da å komme seg opp av kontorstolen og sofaen for en som var ganske inaktiv fra før?

Hen må smøøøre på

Sjefene må ikke bare på banen, men snakke med store bokstaver og en tydelig stemme. Hen må fremsnakke alle de positive effektene det vil ha både for bedriften og den ansatte, for den fysiske og psykiske helsen. Og smøre på hvor greit det er og ønskelig. Overbevis om at hver ansattes selvaktiverende innsats vil bidra positivt inn i bedriften på sikt. Regelmessige fysiske kontoravbrekk kan bedre hver enkeltes arbeidsdag, effektivitet og dermed bedriftens resultater. Bevegelse hver dag kan bidra til bedre kapasitet, økt arbeidslyst og varig jobbmotivasjon.

Og trolig vil det forebygge skader, sykdom og sykemeldinger, som selvsagt gagner både bedriften, samfunnet og hver person og familie.

30 minutter hver dag gjør mye! Og det er enkelt; start dagen med å snøre på deg skoene og gå en tur rundt kvartalet i frisk luft, kom deg ut på rask tur i lunsjen, ta et treningsavbrekk med styrkeøvelser, jogg en runde med en venn, nabo eller kollega eller gjøre yoga. Alt hjelper!

Og det blir lettere med sjefens velsignelse.

Gjør du dette er du helt sjef – lykke til!

Trine

Hvis du vil trene styrke hjemme med meg på skjermen og fortsatt ikke er medlem online, må du melde deg inn nå. Første mnd er gratis for nye abonnenter og det er ingen bindingstid.#egenreklame

KLIKK PÅ BILDET HER OG  MELD DEG PÅ STRAKS

#egenreklame

♥♥♥

Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER

Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.

Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening

Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.

MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER

Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *