Ingen grunn til å droppe trening nå!

Førjulstiden med å glede seg, forberedelser og venting hører såå med. Og julen er den koseligste tiden på hele året. Nå er ting litt annerledes i år. men generelt er jeg den første til å forstå den som velger å nyte gode lunsjer, middager, fester, julebord og smaksprøver av julebaksten i november og desember. Og til å roe den helt ned i høytiden og senke ambisjonene. Men å tilsidesette trening over tid på grunn av en hektisk og hyggelig periode, er ikke en fristelse jeg faller for eller noe jeg anbefaler. Jeg skal her illustrere hvorfor. Håper det gir deg førjulskrefter til å trene ♥

Du kan se november, desember og januar på to forskjellige måter, tenker jeg.

  1. November med synkende aktivitetsnivå. Desember ganske så inaktiv. Januar med desperat forsøk på å speede på alt.
  2. Regelmessig fysisk aktivitet november, desember og januar. Med innstillingen om at alle monner drar! 

Tilsvarende ser man kjapt din tilstand rundt januar/februar ved de to senarioene.

  1. Kick-start med mye og voldsom innsats og kaving, et redusert fysisk utgangspunkt, noen ekstra kilo som har kommet på og ytre motivasjon (du gyver løs for å oppnå raskt bedre form og av med julekiloene).
  2. Gode treningsrutiner sitter, du har god generell fysisk form, vekten holder seg stabil, og du har god indre motivasjon (du trener jevnt og trutt fordi det (fortsatt) kjennes bra).

Videre kan vi spå mars = pay back time for noen.

  1. Du holder ikke ut med den imponerende treningsmengden, bedre form og lavere vekt kom ikke så raskt som du forventet, du er skuffet, sliten og demotivert og dropper ut. Dine valg i november straffer deg!
  2. Vedvarende gode rutiner, økt fysisk form, stabil eller lavere vekt, vedvarende god (indre) motivasjon. Du nyter å trene og merke fremgang, og våren banker på døren. Woopp woop. Dine valg i november betaler seg! 

Det var det jeg ville si en mandag i november 🙂

Jeg håper alle prioriterer seg selv, og ikke dropper all trening på grunn av førjulsstress og jul. Husk at det å kutte ned på tiden kan være helt avgjørende og åpne opp for ny motivasjon, flere treningsmuligheter og kontinuitet – som er det viktigste!!! Og blir det for knapt med tid en periode så tenk at du skal gå over alt hvor du skal. Du opprettholder aktivitetsnivået uten å bruke tid på å kle deg for trening, dra på trening og dusje.

Masse lykke til!

Ha en kjempefin uke ♥

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *