Derfor trener jeg mer styrke om vinteren

Den helgen her gjorde godt faktisk, selv med et enerverende nyhetsbilde, ny lockdown som siger inn og dager som gikk i ett. Når først ting er som de er, kjentes det godt å ha masse praktiske ting å fikse, å bruke kroppen og holde på ute her i rolige Bærum. Sammen med kjernen.

Vi i familien har hatt godt samarbeid i hus og hage med barna også i arbeide. Det er så koselig når de viser sånn samarbeids- og innsatsvilje og står på for laget med passende oppgaver. Vi kom godt i gang med å «lukke for vinter», selv om vi ikke er i mål. For i den «raske» helgen var det også innslag av sport, teater, trening og feiring av far i huset – som også tok dagstur til sin kjære mor i Skien.

Jeg er så glad i familien at jeg har ikke ord. En ting kan jeg si, jeg trodde overhode ikke at jeg skulle finne kjærligheten og dermed drømte jeg heller aldri om barn eller familie. På et tidspunkt i livet da jeg verken hadde pappa eller kjæreste, så jeg ikke for meg å skulle feire farsdag igjen egentlig. Snarere tenkte jeg liksom i mange år at det med familie var et tapt prosjekt for meg, som et ganske skadet skilsmissebarn. Her jeg har kommet er uventet og skikkelig fint. Klyper meg ofte i armen og kjenner på mye takknemlighet.

Treningen nå

Treningsukene er i endring og nye rutiner begynner så smått å sette seg. Om vinteren utvider jeg tiden jeg bruker på styrketrening inne og reduserer tiden jeg bruker på kondisjon ute. I hverdagen! Er jeg på fjellet er det langrenn ute som gjelder og midlertidig pause fra styrketrening.

Generelt så trener jeg jo styrke året rundt fordi jeg vil være sterk i hverdagen, på trening og på tur. Ha god helse generelt og høy døgnforbrenning som hjelper meg å holde vekten stabil. Jeg liker også strukturen og basen styrketrening gir i hverdagen og i treningsopplegget. Styrketrening gir meg dessuten mye glede, mestring, fremgang samt strammere kropp og god kontakt med musklene. Det liker vi. Ikke minst trenger jeg en sterk kropp og holdning i jobben min, både på den fysiske delen og på kontoret.

OBS! Denne uken kan du bli med på gratis styrketrening hverdag på Facebook-siden Trines Treningsglede. Jeg sender «live» hver dag kl 12, korte styrkeøkter uten utstyr. Se timeplanen her!

Er du fortsatt ikke medlem i Trines Treningsglede online styrke?

KLIKK PÅ BILDET HER OG  MELD DEG PÅ STRAKS

første måneden gratis


Men hvorfor trener jeg mer styrketrening om vinteren enn om sommeren?

Utgangspunktet er at jeg trener styrke og kondisjon hele året, og at jeg periodiserer om høsten, vinteren, sommeren og våren. 1-2 økter styrke gir vedlikehold. 2-3 økter gir fremgang. I hele sommerhalvåret bruker jeg mye mer tid på kondisjon fordi jeg liker å svette og trene ute på denne årstiden. Jeg prioriterer tiden til å løpe og sykle rundt. Dermed må jeg nedprioritere styrke, det blir med vedlikehold. Om vinteren passer det å ha mer treningstid inne og jeg benytter anledningen til en periode med økt fokus og tidsbruk på styrketreningen for å få bedre fremgang og resultater styrkemessig. Dessuten skifter fokuset på kondisjonstrening fra å være mest mulig ut i fysisk aktivitet til å trene mest mulig effektivt og tidseffektivt.

Fortsetter jeg å holde meg så mye frisk som det siste tre kvart året, så kan jeg endelig forvente betydelig økning av styrke og muskelmasse i vinter og kanskje til og med komme tilbake der jeg var? Alt avhenger av helsen. Motivasjonen er der og med hjemmetrening, utstyret i orden og online-konsept ligger alt til rette.

Få det lettere og morsommere og effektivt ved å:

  • FØLG ett av mine 8 ukers kondisprogram – klikk her
  • BLI MEDLEM i en av online styrketreningsgruppene – klikk her

Hva trener du mest av nå – styrke eller kondisjon?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *