8 styrkeøvelser for bryst – med god veiledning

 

BRYSTØVELSER

I dette innlegget er det BRYSTMUSKLENE det handler om og øvelser for disse. Øvelser for å trene bryst er blant de mest populære blant toppidrettsutøvere og er også på plass i de fleste balanserte treningsprogram, selv om det nok ikke er disse øvelsene som bør dominere for en mosjonist med stram, kort brystmuskulatur og lut overkropp.

Brytsmusklene bidrar til økt prestasjon i kasteidretter og i idretter og aktiviteter hvor det forekommer pressaktivitet for overkropp. Og i hverdagen så får du økt stabilitet i overkroppen og får bedre evne til holde armen stødig når den blir belastet med vekt, spesielt foran kroppen. For eksempel hvis du skal holde et bilde inntil veggen mens du spikrer den opp. Eller holde et barn. Du blir også sterkere når du skal dytte/presse vekk diverse objekter, som for eksempel når du skal flytte møbler, gå i bakker med barnevogn eller dytte en bil fremover.

En sterk og sunn brystmuskulatur kan også gi menn et markert og atletisk utseende i overkroppen og kvinner mer spretne bryster.

Lenger ned i dette innlegget for du forslag til 8 ulike øvelser for bryst; uten utstyr, med hantler, med strikk og i apparat.

Brystmusklene består av 2 muskler: 

  1. Store brystmuskel (pectoralis major) – springer ut fra overarmen og fester seg på kragebeinet, langs brystbeinet og på de øverste ribbene. Hovedfunksjonen er å føre en utoverført arm fremover.
  2. Lille brystmuskel (pectoralis minor) – er med og drar skulderbuen fremover.

En sterk brystmuskulatur bedrer oppsummert vår evne til å utføre bevegelser foran kroppen – både på trening og i hverdagen. Og bidrar selvsagt til en allsidig sterk kropp.

Ta en kjapp titt på de få men gode brystøvelsene – i bildekarusellen på min instagram HER.

Alle BRYSTøvelsene kommer med full veiledning under bildet i dette på blogginnlegget, og jeg vil oppdatere listen med flere øvelser for ben etter hvert. Pass på at du kan finne tilbake til innlegget.

få tips, inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening ved å følge meg på Instagram HER:

8 STYRKEØVELSER FOR BRYST (STORE OG LILLE BRYSTMUSKEL)

Push-ups er nok den styrkeøvelsen for bryst som blir gjort mest eller er mest kjent. Men ironisk nok er det ikke alle som vet at det faktisk er brystmusklene vanlig bred push-ups først og fremst styrker. Og at armer (triceps) faktisk er hjelpemuskelen. 

  1. Brystpress, med håndvekter
  2. Brystpress, i apparat
  3. Fronthev, med håndvekter
  4. Push-ups, bred på tå
  5. Push-ups, bred på forhøyning
  6. Push-ups, smal på kne
  7. Dips
  8. Flies, med strikk

Noen flere øvelser du kommer på, som burde med? Som du vil lære?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *