20 øvelser for rygg – med god veiledning

RYGGØVELSER

I detter innlegget er det ryggmusklene det handler om, en viktig del av kroppens stabiliseringsmuskulatur. Ryggen bidrar til bøyning, strekking, sidebøying, rotasjon og stabilitet.  Med en sterk og sunn rygg er man rett og slett bedre rustet til å tåle hverdagens krav og belastninger.

Ryggmusklene er knyttet til ryggsøylens funksjon og gir støtte og beskyttelse til indre organer. Ryggmusklene bære dessuten vekten av overkroppen, tar imot støt når vi faller, går, løper og hopper, samt gir kroppen figur og holdning.

Alle god bevegelse er ofte bra for ryggen. Fordi en vanlig livsstil i dag med mye stillesitting, kontorarbeid og PC-bruk innebærer ensformig og statisk arbeid og /eller feilbelastning eller overbelastning for ryggen, er det videre viktig å trene ryggen sterk og bevegelig ved styrkeøvelser. Mange trenger økt styrke i øvre del av rygg, spesielt. Alle roøvelser er veldig bra for ryggen (og skuldrene). Og husk at ryggmusklene  skal aktiveres og dermed styrkes og vedlikeholdes i mange styrkeøvelser for kroppen generelt.

Lenger ned i dette innlegget for du forslag til 20 ulike øvelser for ryggmusklene. 

Ryggmusklene består av 3 hovedmuskelgrupper:

  1. ØVRE RYGG (rhomboideus). Denne muskelen er øverst i ryggen og mellom skulderbladene. Dens oppgave er rotasjon, heving og sammentrekning av skulderbladene.  Denne muskelen er ekstremt viktig for god holdning i øverste del av kroppen.
  2. STORE RYGGMUSKEL (latissimus dorsi). Denne muskelen er den brede ryggmuskel som ligger like under skulderbladene og på hver side av ryggen. Den soppgave er å strekke ut ryggen, rotere kroppen og dra armene mot kroppen.
  3. KORSRYGG (erctor spinae). Denne muskelen går fra ryggens nedre del og helt opp til til nakken. Dens oppgave er å bøye, strekke og rotere overkroppen.

En sterk rygg er oppsummert svært viktig når vi skal bevege oss – både på trening og i hverdagen.

I dette innlegget får du en liste med 21 styrkeøvelser der ryggens tre deler er hovedmuskelene eller hjelpemusklene, som jeg håper kan være til inspirasjon, lære deg noe nytt, gi deg variasjon og fylle tomrom i treningsprogrammet.

Ta en kjapp titt på alle de gode ryggøvelsene – i bildekarusellen på min instagram HER.

Alle RYGGøvelsene kommer med full veiledning under bildet i dette på blogginnlegget, og jeg vil oppdatere listen med flere øvelser for ben etter hvert. Pass på at du kan finne tilbake til innlegget.

få tips, inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening ved å følge meg på Instagram HER:

21 STYRKEØVELSER FOR RYGG (ØVRE DEL, STORE RYGGMUSKEL OG KORSRYGG)

PS! Øvelser med utstyr kan også gjøres uten og ofte med annet utstyr og. 

  1. Mageliggende arm- og ben (bøyd)løft
  2. Mageliggende Y-løft
  3. Skuldertrekk
  4. Markløft, strake
  5. Go´morgen
  6. Stående foroverbøyd sidehev
  7. Setehev, på forhøyning
  8. Setehev, flat
  9. Rygg- og benhev, liggende
  10. Stående foroverbøyd roing, smal vekselvis
  11. Stående foroverbøyd roing, bred
  12. Håndstående hoftehev
  13. Firfotsstående diagonalløft
  14. Nedtrekk, i apparat
  15. Rygghev, i apparat
  16. Rygghev, liggende med bøyde armer
  17. Ben- og armhev, stående
  18. Sammentrekning av skulderbladene
  19. Sittende roing, i apparat
  20. Stående roing, med strikk
  21. Sidehev, med strikk

Noen flere øvelser du kommer på, som burde med? Som du vil lære?

Hilsen Trine

♥♥♥

Alle foto: Nicki Twang

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *