24 styrkeøvelser for mage/kjerne – med god veiledning

MAGE/KJERNEØVELSER

I detter innlegget er det mage- og kjernemusklene det handler om, kroppens stabiliseringsmuskulatur. Men husk at kjernemusklene også styrkes og vedlikeholdes ved å aktiveres i det daglige og i flerleddsøvelser som for eksempel push-ups, knebøy, markløft og utfall.

Magemusklen (Rectus abdominis) er en stor muskel som har sitt utspring helt nede i bekkenet og helt oppe ved femte, sjette og syvende ribbein.

De viktigste funksjonene til Rectus abdominis og kjernemusklene er å STABILISERE kroppen, gi god kroppsholdning og balanse.

Mage- og kjernemusklene, i likhet med rumpemusklene, har en viktig rolle i å beskytte ryggen. Mer enn mange vet! Sterk mage gir kroppen generelt ekstra styrke under løfting, dytting, trekking, løping osv, og skåner deg mot skader ved at du kan unngå slitasje og overbelastning. Sterke magemuskler fører dessuten til større treningseffekt generelt. Raske løpere har mest sannsynlig sterk mage/kjerne.

En sterk kjerne er oppsummert viktig når vi skal anstrenge oss – både på trening og i hverdagen.

I dette innlegget får du en liste med 24 styrkeøvelser der mage- og kjerne er hovedmuskelene, som jeg håper kan være til inspirasjon, lære deg noe nytt, gi deg variasjon og fylle tomrom i treningsprogrammet.

Ta en kjapp titt på alle mage/kjerneøvelsene – i bildekarusellen på min instagram HER.

Alle øvelsene du så kommer med full veiledning under bildet i dette på blogginnlegget, og jeg vil oppdatere listen med flere øvelser for ben etter hvert. Pass på at du kan finne tilbake til innlegget.

få tips, inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening ved å følge meg på Instagram HER:

24 STYRKEØVELSER FOR MAGE/KJERNE

PS! Øvelser med utstyr kan også gjøres uten og ofte med annet utstyr og. 

  1. planke med sentring
  2. arm- og benløft
  3. hoftekrysning
  4. sidebøy med manualer over hodet
  5. sideplanke
  6. planke med benhev
  7. liggende sykling
  8. båten
  9. liggende sykling med vri
  10. spiderplanke
  11. strak planke med kneløft
  12. nedsenk med ball mellom bena
  13. nedsenk med ball i hender
  14. benspark frem
  15. planke på forhøyning
  16. stempel, liggende
  17. omvendt crunch
  18. crunch, i apparat
  19. rulla, med rulle
  20. hoftesenk
  21. lave situps
  22. liggende armsving
  23. planke i tre nivåer
  24. katten

Noen flere øvelser du kommer på, som burde med? Som du vil lære?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *