26 styrkeøvelser for rumpe – med god veiledning

SETE/RUMPEØVELSER

I detter innlegget er det setemusklene det handler om, kroppens største muskelgruppe faktisk, visste du det?

Setemusklene er tredelt:

  • Gluteus maximus (den største)
  • Gluteus medimus
  • Gluteus minimus

Muskelen ligger på baksiden av hoften, og utgjør det vi kaller rumpa. De viktigste funksjonene til Gluteus maximus er ekstern (utover) rotasjon av hoften og hofteforlengelse.

En sterk rumpe er viktig når vi skal

  • stå opp fra sittende stilling
  • gå i trapper
  • holde oss i stående stilling

En sterk setemuskulatur sies å beskytte ryggen.

Rumpemusklene jobber veldig ofte sammen med lårmusklene. Derfor er de veldig ofte involvert i de samme styrkeøvelsene.

Les også: 23 styrkeøvelser for lår (ben)

I dette innlegget får du en liste med 26 styrkeøvelser der rumpa er hovedmuskel eller hjelpemuskel, som jeg håper kan være til inspirasjon, lære deg noe nytt, gi deg variasjon og fylle tomrom i treningsprogrammet.

Ta en kjapp titt på alle rumpeøvelsene – uten og med litt ulikt utstyr – i bildekarusellen på min instagram HER.

Alle øvelsene du så kommer med full veiledning under bildet i dette på blogginnlegget, og jeg vil oppdatere listen med flere øvelser for ben etter hvert. Pass på at du kan finne tilbake til innlegget.

få tips, inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening ved å følge meg på Instagram HER:

26 STYRKEØVELSER FOR RUMPE

PS! Øvelser med utstyr kan også gjøres uten og ofte med annet utstyr og. 

  1. Firfotsstående spark opp i taket
  2. Firfortsstående benvipp
  3. Firfotsstående strak benløft
  4. Firfotsstående diagonalløft
  5. Knebøy, bred – med vekter
  6. Knebøy, ett og ett ben – med vekter
  7. Knebøy, ettbens
  8. Knebøy, bred – med vektstang
  9. Knebøy, smal – med vekter
  10. Knebøy, smal – med strikk
  11. Markløft, strake – med vekter
  12. Markløft, bøyd – med vekter
  13. Go´morgen
  14. Sumoknbøy – med vekter
  15. Splitt
  16. Utfall med ball eller vekt
  17. Planke med benhev, ett og ett ben
  18. Hoftehev, på forhøyning
  19. Rygg- og benhev, mageliggende
  20. Arm- og benhev, stående
  21. Setehev, liggende 
  22. Benpress – i apparat
  23. Hoftesenk
  24. Liggende arm og ben (bøyd)løft
  25. Benhev, sideliggende
  26. Hunden

Noen flere øvelser du kommer på, som burde med? Som du vil lære?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *