Slik har jeg trent «etter boka» fra februar til august


I over seks måneder har jeg fått trene meg opp med kontinuitet. Og jeg har fulgt «boka» med stort hell; fysisk fremgang, reduserte plager og bøttevis med treningsglede.

Her forteller jeg hvordan jeg i prinsippet har gått frem fra «scratch».

Februar – rutiner og flere økter 

Hvordan det begynte var gitt. I februar var jeg sliten av sykdom, redusert og i dårlig form. Og veldig «underernært» på min kjære trening og sterkt motivert. Men – det måtte starte der – svært rolig og forsiktig.

Rolige skiturer, gåturer, Yin yoga og styrkeøkter med lette vekter. Tre ganger i uken helst.

Videre økte jeg antall ganger per uke hvor jeg skiftet til treningstøy og aktiviserte meg, med mål om å innarbeide gode, hyppige og varige treningsvaner igjen (optimist fortsatt!).

I hver økt var det viktigste at jeg hadde det fint, kjente på en god følelse ved å bevege meg og ivareta videre lyst til å trene. Jeg tok opp dance step igjen med steppen og forventningene på laveste hakk.

Mars – litt lengre økter 

I mars da jeg var godt i gang med regelmessig fysisk aktivitet og kjente at rutinene i hverdagen satt, begynte jeg å øke lengden på øktene. Først på en av ukens økter, deretter på flere.

Små steg videre. Gradvis økning. Smuuuud utvikling for kropp og hode. So far so good.

April – litt hardere økter 

I april kom jeg dit at jeg var klar for å øke intensiteten. Altså trene hardere slik at jeg fikk høyere puls. Det var naturlig å legge i jogging/løping i gåturer, sykle brattere og introdusere intervallmetoden.

I denne fasen begynte kroppen og spesielt beina å protestere. Støtene jeg utsatte den for med den kroppsvekten jeg hadde, med gammel hælbetennelse lurende under foten og med den mengden jeg prøvde på, var ikke muskler, sener og ledd klare for.

Tid for å evaluere 

Det var tid for evaluering og justering. Noen skritt tilbake måtte til dersom jeg skulle være på sporet som ville føre meg til målet om gradvis bedre form og «come-backet» GET TRINE GREAT AGAIN.

Som jeg har delt på Instagram @trinestreningsglede så innebar det å dra det ned til å jogge maks 15 minutter (!!!) i strekk, tøye legger, trene tåhev og være tålmodig. Over tid. Og det betød å trene, inkludert løpe og gå veldig variert.

Lytte til kroppen + løpeprogram 

All økning derfra skulle gjøres først og fremst ut i fra å lytte til kroppen og vente på signalet grønt lys for økt belastning, og SVÆRT GRADVIS. Ingen bykst, ingen grådige innfall, ingen langtur i sikte ennå, ikke trene etter lyst-prinsippet. Hodet ville mer en kroppen…Jeg skulle derimot for første gang på evigheter følge et profesjonelt joggeprogram som ville gi kontroll og progresjon.

SLOW AND STEADY

Siden den vårdagen jeg aksepterte nivået jeg var havnet på, fant frem til lett nok løpeprogram på bloggen og holdt meg til en plan som ba meg trene meg opp fornuftig, variert, effektivt og lystbetont, har det bare gått fremover med alt. Radig! Fra 2 km til 15 km på et halvt år. Nå er jeg midtveis i det tredje 8 ukers programmet denne sommeren, og helt skadefri; «8 ukers løpeprogram for aktive mosjonister del 1».

Her finner du alle gå- og joggeprogrammene på bloggen

Anbefales virkelig! Spent på hvor det tar meg når jeg får enda mer frisk tid på meg…Jeg har flere program og ta av, og gleder meg vilt til vakker løpehøst.

Samtidig med prøving, feiling, frem, litt tilbake og mer frem med kondistrening og mosjon, har jeg trent styrke dønn stabilt med online gjengen min hele veien.

Er du fortsatt ikke medlem i Trines Treningsglede online styrke?

KLIKK PÅ BILDET HER OG  MELD DEG PÅ STRAKS

første måneden gratis


 

Styrketrening to ganger i uken 
Og i styrketrening med vekter er det enkelt å trappe opp. Økt belastning, variasjon i øvelsene og gjennomføring uke etter uke funker!

Så her står jeg med det beste utgangspunktet jeg kunne drømt om etter et sommerhalvår, og ønsker både høsten og vinteren velkommen. Jeg føler meg sterkere og sprekere enn på leeenge. Jeg er skadefri. Jeg er glad. Men alt er relativt. Det stod ikke så bra til etter vinteren. Og jeg har greie ambisjoner for egen fysisk form og helse. Så dette håper jeg bare er begynnelsen.

Gleder meg mer enn noen gang til nesten hver eneste treningsøkt og er så ekstremt takknemlig når jeg for lov til å holde på. Jeg er så klar for å gå VIDERE. Ikke minst med dere, ute i marka, i online styrkegrupper og her på bloggen. Er du med? ♥

Velkommen ny sesong og tusen millioner takk for hver eneste aktive dag i sommerhalvåret.

Som jeg elsker trening ♥

Trine

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

2 kommentarer

  1. Ja,jeg ønsker oppfølging

    1. Trines Treningsglede

      Hei, dette må du ta via mail, og du må svar direkte på mailen jeg sendte ut ang oppfølging!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *