23 styrkeøvelser for ben (lår)- med god veiledning

Da var det tirsdag igjen, den siste denne sommeren. Tenk det! Neste uke skriver vi september og den vakre høsten er på vei. Det er faktisk noen premature høstfarger i marka allerede, som du kanskje ser på bilde fra løpeturen min?

Gjennom styrketirsdagene fremover tenkte jeg å ta for meg del (muskelgruppe) for del av kroppen og gi dere et utvalg av styrkeøvelser som hører til. Vi starter med LÅRENE som er en av de største muskelgruppene i kroppen, og som deles inn i fremre, bakre og indre lårmuskler.

Sterke lår er viktig! Det gir ikke bare et sunt, proporsjonalt og flott utseende, men er viktig for å holde oss oppreist. Lårene er dessuten store muskelgrupper som er forbundet med høy forbrenning. Sterke lår er nyttig og skadeforebyggende i all trening, ikke minst utendørs på stier, i fjellet og i ulent terreng, og nødvendig i all slags idrett.

I dette innlegget får du en liste med 23 styrkeøvelser for LÅR, som jeg håper kan være til inspirasjon, lære deg noe nytt, gi deg varaisjon og fylle tomrom i treningsprogrammet.

Ta en kjapp titt på alle benøvelsene – uten og med litt ulikt utstyr – i bildekarusellen på min instagram HER.

Alle øvelsene du så kommer med full veiledning i dette på blogginnlegget, og jeg vil oppdatere listen med flere øvelser for ben etter hvert. Pass på at du kan finne tilbake til innlegget.

få tips, inspirasjon og glimt fra min hverdag på og utenfor trening ved å følge meg på Instagram HER:

23 STYRKEØVELSER FOR LÅR

PS! Øvelser med utstyr kan også gjøres uten og ofte med annet utstyr og. 

Firfotsstående spark opp i taket

Firfortsstående benvipp

Firfotsstående strak benløft

Knebøy, bred – med vekter

Markløft, strake – med vekter

Sumoknbøy – med vekter

Markløft, bøyde – med vekter

Knebøy, ett og ett ben – med vekter

Planke med benhev, ett og ett ben

Knebøy, ettbens

Hoftehev, på forhøyning

Rygg- og benhev, mageliggende

Splitt

Liggende lårcurl – i apparat

Knebøy, bred – med vektstang

Arm- og benhev, stående

Setehev, liggende 

Benpress – i apparat

Go´morgen

Knebøy, smal – med strikk

Rygg- og benhev, liggende

Hoftesenk

Knebøy, smal – med vekter

Noen flere øvelser du kommer på, som burde med? Som du vil lære?

Hilsen Trine

♥♥♥

MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *