Tren kondisjon tre ganger i uken – her er øktforslag

God torsdags morgen! Hvordan står det til med deg? Jeg svever etter gårsdagens positive respons på et innlegg om at jeg vil være med selv 100 %. For det er jo så hyggelig å få bekreftet at det er det beste. Og det gjelder jo selvsagt oss alle, her i dette livet.

I dag vil jeg gi råd om kondisjonstrening og nærmere bestemt om hvor mye du bør trene med puls for å få godt utbytte.

Å kombinere styrke og kondisjon er å anbefale for alle. Dersom du ønsker å ta av noen kilo er det fornuftig å kombinere kondisjonstrening, styrketrening og strammere kosthold og ha en fordeling for eksempel som dette:

70 % kondisjon og 30 % styrke.

Uansett bør du trene kondisjon tre ganger per uke for å opp nå tilfredsstillende fremgang og resultater på oksygenopptaket/kondisjonen.

Men hvordan skal du få tid til alt sammen da? Må du trene fire-fem ganger i uken for å få trent både kondisjon og styrke da?

Klikk her for å lese hva Helsedirektoratet anbefaler av fysisk aktivitet når målet er bedre helse

Først som sist minner jeg om at alt er bedre enn ingen ting og at et treningsopplegg må være gjennomførbart. Så sjekk med ditt eget liv, din egen motivasjon for å trene og dine muligheter i hverdagen. Trener du en til to dager i uken vil jeg anbefale at du prioriterer og fokusere på kondisjon/mosjon, og gjøre det ordentlig og lystbetont.

Men trener du tre ganger i uken eller mer, i minst en time, så har du tid til både styrke og kondisjon og et realistisk utgangspunkt til å oppnå fremgang.

Forslag til 3 ulike opplegg hvis du trener 1 time 3 ganger i uken og ønsker å ta av noen kilo:

  1. 2 dager kondisjon + 1 styrke
  2. 3 dager kombinasjon (40 min kondisjon og 20 min styrke)
  3. 1 dag kondisjon + 2 dager kombinasjon (30 min kondisjon og 30 min styrke)

Trenger du hjelp til å komme i gang med tre økter i uken? Følg ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram! I programmene viser jeg deg hvordan du trener opp kondisjonen over tid med tre konkrete økter hver uke. Du finner oversikt ved å klikke på bildet!

Hva passer best for deg?

For å oppnå best fremgang i både kondisjons- og styrkedelen anbefaler jeg alternativ 3, slik at du får tre kondisjonsøkter i tillegg til to styrkeøkter. Det spiller selvfølgelig ingen rolle om du sprer disse øktene over fem dager med kortere økter, men for de fleste så er det vanskeligere å få til enn kombinasjonsøkter .

Når du etter hvert blir vant til treningsmengden og ønsker å bedre kondisjonen ytterligere, må du endre opplegg. Du må øke lengden på øktene, legge til en økt eller trene hardere (med høyere intensitet). En variasjon av dette er positivt.

TrineTryvann

Håper det var til nytte.

Ha en fin dag alle sammen!

Hilsen Trine ?

♥♥♥
MELD DEG PÅ ONLINE GENERELL STYRKETRENING HER
MELD DEG PÅ ONLINE STYRKETRENING FOR VEKTREDUKSJON HER
Kom i form med ett av mine 8 ukers gå-, jogge eller sykkelprogram HER
Følg meg på Facebook HER og få oppdateringer om nye blogginnlegg og ting som skjer. NESTE GRATIS LIVESENDING PÅ FACEBOOK-SIDEN får du vite om snart.
Følg meg på Instagram HER og få inspirasjon fra min hverdag på og utenfor trening
Bli med i Facebook-gruppen HER hvor jeg kaster ut treningsutfordringer gjennom året, der vi alle kan dele treningsøkter og opplevelser underveis.
MELD DEG PÅ TRENINGSHELG PÅ VESTLIA til høsten HER
Kontakt meg: trine@trinestreningsglede.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *